جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بررسی جامع نماد اعتماد الکترونیکی

اینماد

فهرست مطالب

نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد (enamad)، یکی از نشانه‌های امنیتی برای وب‌سایت‌ها است که بر روی آن بکار می‌رود. این نشانه با هدف بالا بردن اعتماد مردم به فضای اینترنت ایجاد شده است. هدف اینماد، ارائه اعتماد و امنیت به کاربران در هنگام انجام معاملات و خرید از فروشگاه های آنلاین است.
به طور کلی اینماد بر اساس استاندارد های معتبری که توسط مراجع مورد اعتماد شناخته شده‌اند، صادر می‌شود. این امر اعتماد کاربر به وب‌سایت را افزایش می‌دهد و از این جهت از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

اینماد

 

 

هدف اینماد چیست؟

هدف اینماد، افزایش اعتماد و اطمینان مشتریان به فروشگاه‌های آنلاین، سایت‌های خرید و فروش و… است. با استفاده از این نماد، کاربران به اطمینان بیشتری در ارتباط با فروشگاه‌ها و سایت‌هایی که از آن استفاده می کنند، دست پیدا می کنند. نماد اعتماد الکترونیکی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وابسته به وزارت صنعت،معدن و تجارت صادر می گردد.

 

مراحل دریافت اینماد

در ابتدا باید بگوییم که دریافت نماد اعتماد الکترونیکی کاری ساده است و شما با تکمیل اطلاعات مورد نیاز در مدت زمان کوتاهی می توانید اینماد دریافت کنید.

 

دریافت-اینماد

 

  • مرحله اول باید به وب‌سایت رسمی اینماد مراجعه کرده و از سمت راست صفحه بر روی قسمت “ثبت نام و دریافت اینماد ” کلیک کرده و حساب کاربری خود را ایجاد کنید. بعد از آن ایمیلی برای شما ارسال می‌شود آن را تایید کنید و با اطلاعات کاربری خود وارد داشبورد حساب خود می‌شوید و با کلیک بر روی گزینه‌ی “تکمیل اطلاعات” به سراغ گام بعدی دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می‌روید.
  • در این مرحله باید اطلاعات شخصی خود را مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی و… را وارد نمایید و همچنین مدارک درخواست شده (عکس شناسنامه و کارت ملی و …) را بر روی سایت آپلود کرده و در ادامه شماره همراه خود را با وارد کردن کدی که برای شما ارسال می‌شود در بخش مربوطه تایید نمایید.
  • در مرحله بعد در پنل کاربری خود به سراغ گزینه ی  “کسب‌وکار” رفته و دامنه وب‌سایت خود را وارد نموده و اطلاعاتی که از شما خواسته شده را با نهایت دقت وارد کنید.
  • برای تایید موقعیت مکانی کسب‌وکار خود در قسمت “اطلاعات کسب‌وکار” بعد از وارد کردن اطلاعات درخواستی و پرداخت هزینه پست بسته‌ای برای شما ارسال می‌شود که حاوی دو کد اعتبار سنجی می‌باشد.
  • در مرحله بعدی باید تاییدیه فنی برای وب‌سایت خود بگیرید تا نشان دهید شما مدیر و صاحب وب‌سایت هستید برای این منظور باید یکی از کارهایی که از شما خواسته می‌شود را انجام دهید.

 

مدت اعتبار اینماد چقدر است؟

مدت اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی در حال حاضر 2 سال می باشد (در گذشته این نماد به صورت یک ساله صادر می شد) این مدت زمان از آن جهت در نظر گرفته شده است که هر دو سال یک بررسی جامع بر روی کسب‌وکار مربوطه صورت بگیرد و در صورت وجود اشکال مرتفع گردد. اگر کسب‌وکار اینترنتی مورد نظر طی دو سال قبل دچار تخلف شده باشد و یا در تعامل با کاربر عملکرد ضعیفی از خود نشان داده و به درخواست‌ها و شکایات آنان رسیدگی نکرده باشد ممکن است نماد اعتماد الکترونیکی آن به حالت تعلیق درآید.

 

آیا رسانه های اجتماعی هم می‌توانند اینماد دریافت کنند؟

بله، رسانه‌های اجتماعی نیز می‌توانند نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کنند. امروزه با توجه به گسترش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و پیام رسان‌‌ها بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی در بستر این شبکه‌ها راه اندازی می شوند و یا بخشی از کسب‌وکارشان را این پلتفرم‌ها تشکیل می‌دهند.

 

اینماد

 

ذکر این نکته حائز اهمیت است که تنها رسانه‌های مجاز قادر به اخذ نماد اعتماد الکترونیکی هستند.

 

استفاده از عکس اینماد پیش از اخذ آن مجاز است؟

خیر، در صورتی که پیش از اخذ نماد اعتماد الکترونیکی از عکس آن به جای نماد استفاده کنید، در واقع یک نشان دولتی را جعل کرده و مرتکب جرم شده‌اید.

 

آیا اخذ اینماد اجباری است؟

تمامی وب‌سایت‌هایی که امکان ثبت سفارش و پرداخت آنلاین دارند می بایست نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کنند. اما اگر یک وب‌سایت صرفا به معرفی محصول و یا خدمات خود بپردازد و وجهی را به صورت آنلاین از کاربران خود دریافت نکند و می‌تواند از اخذ نماد اعتماد الکترونیکی صرف نظر کند.

 

آیا برای دریافت اینماد نیاز به مراجعه حضوری است؟

خیر، برخلاف گذشته که برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی نیاز به مراجعه حضوری و انجام مراحل مختلفی بود، در حال حاضر تمامی مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به صورت مجازی و آنلاین صورت می پذیرد.

 

چه کسانی نمی توانند اینماد دریافت کنند؟

 

کسانی-که-نمی‌توانند-اینماد-بگیرند

 

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید دارای شرایط ذیل باشید:
سن بالای 18 سال (افرادی که کمتر از 18 سال سن دارند باید از دادگاه حکم رشد دریافت کنند) دارای تابعیت ایران (اتباع غیر ایرانی در صورتی که پروانه ی معتبر کار و و پروانه اقامت داشته باشند و  کد فراگیر اتباع و شرکت های خارجی را از سازمان امور مالیاتی دریافت کنند می‌توانند نماد اعتماد الکترونیکی را اخذ نمایند).

 

هزینه دریافت اینماد چقدر است؟

در حال حاضر نماد اعتماد الکترونیکی با هزینه‌ی 175 هزار تومان و به مدت 2 سال صادر می گردد.

 

مزایای استفاده از اینماد چیست؟

استفاده از اینماد هم برای کسب‌وکار های اینترنتی و هم برای کاربران مفید است چرا که اعتماد و اطمینان عنصر اصلی و اساسی در یک معامله است. کاربران با مشاهده نماد اعتماد الکترونیکی اطمینان پیدا می کنند که حقوق آنان محترم شمرده می شود و در صورت بروز مشکل و مشاهده تخلف قادر به شکایت و پیگیری هستند. کسب‌وکار مربوطه از زمان ثبت شکایت حداکثر 96 ساعت فرصت دارند که به آن رسیدگی کرده و پاسخ دهند. کسب‌وکارهای اینترنتی باید طی مدت حداکثر 48 ساعت نسبت به رفع تخلف ابلاغ شده در پنل خود اقدام نمایند.

 

مزایای-استفاده-از-اینماد

کسب‌وکار های اینترنتی هم با اخذ نماد اعتماد الکترونیکی و درج آن در وب‌سایت خود، نشان می‌دهند که مشتری مداری و ایجاد بستر اعتماد و اطمینان برای کاربران جهت خرید، اولویت اول آنان است. از طرفی با گذشت زمان و ثبت اطلاعات کسب‌وکار در وب‌سایت اینماد، کیفیت عملکرد وب‌سایت در اختیار کاربران قرار گرفته و سبب تسهیل تصمیم گیری برای آنان می‌گردد.

 

ستاره‌ها در اینماد به چه معنی هستند؟

ستاره‌های نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد نشان دهنده سطح اعتماد و امنیت وب‌سایت موردنظر هستند. رتبه بندی کسب‌وکارهای فعال در حوزه وب در 4 سطح مختلف انجام می گیرد که عبارتند از:

  • سطح پذیرش: در این سطح می توانید فقط با گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی برای کسب‌وکار خود یک ستاره اینماد دریافت کنید.
  • سطح پیشرفت: در این سطح صلاحیت کسب‌وکار فعال در حوزه وب برای دریافت 2 و 3 ستاره مورد بررسی قرار می گیرد. شاخص های اصلی در این ارزیابی پاسخگویی به شکایت های مشتریان، مدت زمان فعالیت کسب‌وکار، کسب رضایت مشتری، حسن رفتار و…هستند.

 

ستاره اینماد

 

  • سطح توسعه: در این سطح صلاحیت کسب‌وکار برای دریافت 4 و 5 ستاره مورد ارزیابی قرار می گیرد. شاخص های اصلی در این بررسی پیشینه کسب‌وکار فعال در حوزه وب، وضعیت کسب‌وکار از نظر مالی، کیفیت خدمات ارائه شده، امنیت سایت، رضایت مشتری و… هستند.
    سطح تعالی: در این سطح بهترین و برترین کسب‌وکارهای اینترنتی که در زمینه ی تجارت الکترونیک فعال هستند معرفی می‌شوند.
  • یک ستاره: نشان می‌دهد که هویت فروشگاه درج شده است و تمام اطلاعات ثبت شده توسط فروشگاه، معتبر و قابل اعتماد است.
  • دو ستاره: نشان می‌دهد که در مرحله بعد، فرایند تأیید هویت فروشگاه به صورت دو مرحله‌ای انجام شده است و ssl بر روی دامنه شما فعال است. ستاره های بعدی اینماد مربوط به شاخص های امنیتی، سرعت سایت و تمامی المان‌های طراحی سایت و همچنین مدارک و سوابق شرکت در این رتبه بندی تاثیر گذارند.
  • سه ستاره: نشان می‌دهد که در مرحله بعد، فرایند تأیید هویت فروشگاه توسط یک مرکز قابل اعتماد صورت گرفته است.
  • چهار ستاره: نشان می‌دهد که هویت فروشگاه به صورت دو مرحله‌ای تأیید شده و کاربر نیز می‌تواند اطمینان داشته باشد که فروشگاهی که با آن در ارتباط است، واقعا همان فروشگاه است و از طریق محیطی امن و رمزنگاری شده با آن تعامل دارد.
  • پنج ستاره: نشان می‌دهد که تمامی اطلاعات حساس کاربران به صورت رمزگذاری شده به فروشگاهی که نیازمند آن اطلاعات است، ارسال خواهد شد و از نظر امنیتی، این فروشگاه به یکی از وب‌سایت‌های امن تبدیل شده است.

 

چه کسب و کارهایی دارای اینماد هستند؟

با مراجعه به وب‌سایت رسمی اینماد می توانید دامنه‌ی وب‌سایتی که می خواهید از دارا بودن یا نبودن نماد اعتماد الکترونیکی آن آگاه شوید را در کادر “جستجوی کسب‌ و کار” وارد کرده و نتیجه را مشاهده کنید.

 

اینماد

 

بعد از وارد کردن دامنه و زدن دکمه‌ی جستجو، اگر آن وب‌سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی نباشد، پیامی به این مضمون مشاهده خواهید کرد: “دامنه ای با این آدرس در سامانه یافت نشد” اما چنان چه وب‌سایت مد نظر دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد با زدن دکمه ی جستجو ابتدا یک پیام به شکل پاپ آپ نمایش داده شده و قسمتی از اطلاعات آن وب‌سایت نظیر شناسنامه‌ی کسب‌وکار، تعداد ستاره‌ها، استان، شهر، تاریخ اعطا، تاریخ اعتبار و گروه کالا و خدمات مجاز نمایش داده می‌شود.

 

مقاله پیشنهادی: راهکارهایی برای شکست نخوردن کسب و کار

 

کاربران چه چیزی در پروفایل یک کسب‌وکار مشاهده خواهند کرد؟

برای دیدن تمام اطلاعات یک کسب‌وکار با جزئیات باید بعد از جستجوی دامنه‌ی آن بر روی گزینه‌ی “مشاهده‌ی پروفایل کسب‌وکار” کلیک کنید تا به صفحه‌ی اطلاعات آن وب‌سایت منتقل شوید.

 

مشاهده کسب و کار

 

در صفحه باز شده اطلاعات مختلفی از آن وب‌سایت مشاهده خواهید کرد که عبارتند از:

  •  شناسنامه کسب‌وکار: در این قسمت کاربران نام کسب‌وکار را مشاهده خواهند کرد.
  •  آدرس سایت(url): در این قسمت دامنه وب‌سایت قابل مشاهده است.
  •  صاحب امتیاز: در این قسمت صاح امتیاز کسب‌وکار مد نظر قابل مشاهده است.
  • تاریخ اعطا: تاریخ اخذ نماد اعتماد الکترونیکی در این قسمت قابل مشاهده است.
  • تاریخ اعتبار: مدت زمان باقی مانده تا پایان دوره ی دو ساله اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی.
  • سوابق عملکرد کسب‌وکار: سوابق عملکرد کسب‌وکارهای مختلف با سه شاخص اصلی “مغایرت از دستور العمل”، “سوابق پاسخگویی به شکایات” و “سابقه‌ی فعالیت/تجربه” سنجیده می شود.
  • اطلاعات تماس: در این بخش اطلاعات مختلفی نظیر آدرس محل کسب‌وکار، تلفن، پست الکترونیکی و ساعت پاسخگویی درج شده است.
  • خدمات و مجوز های کسب‌وکار: در این قسمت عناوین مختلف خدماتی که توسط کسب‌وکار مربوطه ارائه می شود درج شده و اطلاعاتی نظیر صادرکننده مجوز، شماره مجوز، تاریخ شروع و پایان اعتبار و وضعیت خدمات ارایه شده است.
  • رضایتمندی مشتریان: اگر در وب‌سایت یک کسب‌وکار نظرسنجی از کاربران در مورد عناوین مختلف خدماتی که ارائه می‌شود صورت گیرد، نتیجه این نظرسنجی در این قسمت قابل مشاهده خواهد بود و افق دید وسیعی در مورد کسب‌وکار در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • شکایات مشتری: این بخش به منظور ثبت شکایات مشتری از یک کسب‌وکار منظور گردیده است و کاربرانی که دارای حساب کاربری هستند می‌توانند شکایات خود را در این قسمت مطرح کنند.
  • گزارش تخلف: در صورت مشاهده هرگونه تخلف توسط یک کسب‌وکار نظیر مغایرت در شماره تماس یا مغایرت در آدرس و…، کاربرانی که دارای حساب کاربری هستند می توانند از این قسمت برای ثبت تخلف مشاهده شده استفاده نمایند.
    علت اینکه برای ثبت شکایت و گزارش تخلف باید دارای حساب کاربری باشید این است که از پیام های اسپم ارسالی توسط ربات‌های مخرب جلوگیری شود.

شما اگر کسب‌وکار دارید و قصد طراحی سایت برای کسب‌وکار خود دارید نگران نباشید می‌توانید از پکیج انفجار ویژه ساپتک استفاده کنید که هر آنچه مربوط به یک سایت حرفه‌ایی باشد را داراست برای گرفتن اینماد دیگر نگران نباشید و دردسرهای آن را نخواهید داشت با ساپتک سایت خودتو با خیالت راحت داشته باش! برای اطلاعات بیشتر از پکیج انفجاری ساپتک روی دکمه مشاوره رایگان انفجاری زیر کلیک کنید.

 

مشاوره انفجاری ساپتک

22 دقیقه رایگان مهمان ما باشید!

برای مشاوره رایگان کسب و کار فرم زیر را تکمیل نمایید تا از خدمات مشاوره رایگان ساپتک ایرانیان بهره‌مند شوید.

 

هدف اصلی از نمایش عمومی اطلاعات سوابق عملکرد کسب و کارها چیست؟

 

 

هدف-اصلی-اینماد

 

هدف از این کار ایجاد یک فضای رقابت بین کسب‌وکارها در راستای مشتری مداری است. مشتریان با مشاهده سوابق عملکرد یک کسب‌وکار به راحتی می‌توانند با حداقل ریسک بهترین تصمیم را بگیرند از طرفی کسب‌و‌کارها هم با ارتقا کیفیت پاسخگویی، بهبود عملکرد و کسب رضایت مشتریان نشان می‌دهند که یک کسب‌وکار قوی و متعهد هستند. به این ترتیب یک سیستم خودکار برای بهبود عملکرد کسب‌وکارهای اینترنتی به وجود می‌آید.

 

 سوابق عملکرد برای دارندگان اینماد

تاکید اصلی بر روی نحوه پاسخگویی کسب‌و‌کار به کاربران به خصوص در حوزه‌ی رسیدگی به شکایات است. کسب‌و‌کارهای اینترنتی با پاسخگویی به شکایات متعهد بودن و پاسخگو بودن خود را در قبال مشتری نشان می‌دهند. سنجش کسب‌و‌کارها در این زمینه با مشاهده‌ موارد ذیل صورت می گیرد:

  • تعداد سفارش‌های بدون شکایت
  • تعداد شکایات پاسخ داده نشده
  • تعداد شکایات حل نشده
  • تعداد شکایات حل شده با تاخیر

 

تعهد نامه اینماد چیست؟

هر کسب‌و‌کاری که اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می‌کند ملزم به رعایت مفاد تعهدنامه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می‌باشد. صاحب امتیاز هر کسب‌وکار با پذیرفتن این تعهد نامه در مقابل مرکز توسعه تجارت الکترونیکی موظف به رعایت آن می‌باشد.

 

تعهدنامه اینماد

 

نتیجه گیری

نماد اعتماد الکترونیکی یا “اینماد”، یک علامت اعتبار و ثبات در تجارت الکترونیک است. هدف اینماد، افزایش اعتماد و اطمینان مشتریان در خریدوفروش اینترنتی است. با داشتن نماد اعتماد الکترونیکی، مشتریان می‌توانند از اعتماد و اطمینان کامل نسبت به فروشنده مد نظر خود برخودار شوند و به راحتی و با آسایش خاطر خرید خود را انجام دهند. به علاوه، داشتن این نماد نشان‌دهنده رعایت استانداردهای امنیتی و همچنین حریم خصوصی کاربران است که برای بهبود اعتماد و رضایت مشتریان بسیار موثر است.

 

دانلود PDF مقاله

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*

1 دیدگاه در “بررسی جامع نماد اعتماد الکترونیکی

  1. سارا گفت:

    چقدر روان توضیح دادید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم تماس طراحی سایت

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*
این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*