مرکز تخصصی مشاوره اختلال شخصیت

اختلال شخصیت به عنوان یک اختلال روانی شناخته می‌شود که در آن افکار و رفتارهای فرد در یک روند غیر قابل تغییر و اشتباه قرار می‌گیرد. کسی که به این اختلال دچار می‌شود، هنگام مواجه شدن با موقعیت‌های مختلف فردی و اجتماعی، به مشکل می‌خورد و ممکن است در وضعیت شغلی، تحصیلی یا روابط اجتماعی فرد تاثیر بگذارد.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*

علت اختلالات شخصیتی | اختلال شخصیت چه زمانی بوجود می آید؟

با اینکه اختلال‌های شخصیتی، دلیل مشخصی ندارد اما ریشه‌های آن بیشتر در عواملژنتیکی و محیطی زندگی فرد بخصوص در دوران کودکی است. به عنوان مثال اگر یکی از اعضای خانواده فرد دچار اختلال شخصیت شده باشد، احتمال بروز آن در سایر اعضای خانواده نیز بالا می‌رود. بیشتر شدن اضطراب و افسردگی خودآگاهانه یکی دیگر از علل به وجود آورنده اختلالات شخصیتی می‌شود. حتی این اضطراب و افسردگی گاهی می‌تواند زندگی زناشویی را دچار مشکل کند و نشانه‌های طلاق عاطفی را همراه داشته باشد.

انواع اختلالات شخصیتی کدامند؟

انواع اختلالات شخصیت

هر یک از انواع اختلالات شخصیتی دارای نشانه‌های مختلفی هستند. بر همین اساس انواع اختلال شخصیت با علائم مشابه در یک دسته قرار می‌گیرند:

انواع اختلال شخصیت و علائم آن چیست؟

هر یک از انواع اختلال شخصیت، علائم و نشانه‌های منحصر بفرد و بعضا مشابه دارند. ممکن است یک فرد چند نوع از انواع اختلال شخصیت را داشته باشد که در این صورت همه این علائم باید توسط مشاور به صورت دقیق بررسی شوند. اما وجه مشترک همه آنها عدم برقراری ارتباط درست با دیگران است. این علائم قادر است که باعث مشکلات خطر آفرین برای فرد مبتلا شود پس بایستی با احتیاط و رعایت نکات لازم از وقوع هر اتفاقی جلوگیری شود. برای نحوه تشخیص اختلال شخصیت حتما متن زیر را بخوانید و بعد از بررسی علائم در صورت نیاز باید از مشاوره اختلال شخصیت کمک بگیرید تا مسئله‌تان زودتر حل شود. 

انواع اختلالات شخصیتی

1- اختلال شخصیت اسکیزوتایپال

2- اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال شخصیت پارانوئید

3- اختلال شخصیت اسکیزوئید

یکی دیگر از انواع اختلالات روانی و شخصیتی، اختلال شخصیت اسکیزوئید است. در واقع اختلال شخصیت اسکیزوئید، اختلالی است که فرد تمایل و یا توانایی چندانی در برقراری روابط اجتماعی با دیگران را ندارد و ذهن او گوشه‌گیری، انزوا و تنهایی را ترجیح می‌دهد. بنابراین افرادی که درونگرا هستند، ممکن است که بیشتر با این اختلال شخصیتی مواجه شوند. همچنین برخی از علائم اسکیزوئید در ادامه آورده شده است:

4- اختلال شخصیت ضداجتماعی

5- اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی الگویی احساسی و رفتاری است که به چشم فرد مبتلا، درست و مناسب بوده حتی اگر باعث مشکلات متعددی در زندگی فرد به وجود آورد. اصطلاح مرزی به این معناست که فرد مبتلا به این مشکلانت روانی تمایل بیشتری دارد.

به عنوان مثال، یکی از علائم اختلال شخصیت مرزی این است که فرد مبتلا علاقمند است تا روابط نزدیکی داشته باشد اما با واکنش‌های ناپایدار باعث می‌شود تا دیگران را از خود دور کند که همین، باعث گوشه‌گیری و افسردگی طولانی می‌شود. همچنین داشتنِ استرس و اضطراب یکی دیگر از رایج‌ترین علائم اختلال شخصیت مرزی می‌باشد. در چنین مواقعی اگر شرایط رفتاری فرد بحرانی شود، مشاوره اختلال شخصیت و حتی مشاوره افسردگی می‌تواند فرد را از این شرایط سخت خارج کند.

اختلال شخصیت مرزی

اما خبر خوب مجموعه صدای آرامش ساپتک به شما این است که با دریافت 22 دقیقه مشاوره رایگان، می‌توانید از تست اختلال شخصیت مرزی رایگان بهره ببرید و تا حدودی با الگوهای رفتاری خود آشنا شوید. برای دریافت مشاوره کافیست فرم‌های موجود در صفحه را پر کنید و منتظر تماس مشاوران ما باشید.

آیا داروی اختلال شخصیت مرزی وجود دارد؟

به طور کلی داروی خاصی برای درمان این اختلال  وجود ندارد و داروی اختلال شخصیت مرزی در واقع ممکن است ترکیبی از داروهای دیگر باشد که توسط متخصص تجویز می‌شود. به طور مثال ممکن است که روانپزشک متخصص دارویی که در درمان افسردگی مؤثر است را با داروی دیگر برای شما تجویز کند. بنابراین داروی خاص و مناسب درمان اختلال شخصیت مرزی وجود ندارد و باید طبق تشخیص متخصص روانپزشک تجویز شود.

اگر علائم اختلال شخصیت را در خود و یا اطرافیانتان مشاهده می‌کنید و به دنبال یک دکتر روانشناس برای درمان آن هستید مشاورین ما در مرکز مشاوره صدای آرامش همراه شما هستند.

یک جلسه مشاوره اختلال شخصیت

299,000 تومان
  • یک جلسه مشاوره
  • رفع اختلال شخصیت پارانوئید
  • حل مشکل اختلال شخصیت وسواسی
  • اختلال شخصیت خود شیفته
  • هر جلسه 45 دقیقه
مشاوره

سه جلسه مشاوره اختلال شخصیت

990,000 تومان
  • سه جلسه مشاوره
  • رفع اختلال شخصیت پارانوئید
  • حل مشکل اختلال شخصیت وسواسی
  • اختلال شخصیت خود شیفته
  • هر جلسه 45 دقیقه
مشاوره

پنج جلسه مشاوره اختلال شخصیت

1,490,000 تومان
  • پنج جلسه مشاوره
  • رفع اختلال شخصیت پارانوئید
  • حل مشکل اختلال شخصیت وسواسی
  • اختلال شخصیت خود شیفته
  • هر جلسه 45 دقیقه
مشاوره
داروی اختلال شخصیت

6- اختلال شخصیت خود شیفته

7- اختلال شخصیت هیستریونی

8- اختلال شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته

9- اختلال شخصیت وسواسی

10- اختلال شخصیت اجتنابی

نحوه برخورد با افراد دارای اختلال شخصیت

هر یک از ما به دلایل ژنتیکی و عوامل محیطی ممکن است تا حدودی اختلالات شخصیتی داشته باشیم و طبق علائم بالا چند مورد را داشته باشیم. این اختلال می‌تواند در افراد شدت و ضعف داشته باشد. مهم‌ترین نکته در نحوه برخورد با افراد دارای اختلال شخصیت از نوع شدید این است که همدلی داشته باشیم. همچنین تا حد زیادی در نحوه صحبت کردن سعی کنید ملایمت داشته باشید تا حساسیت زیادی در فرد مقابل ایجاد نشود. اگر رفتارهای برخورد با فرد مبتلا کنترل نشود ممکن است شرایط حادی را به وجود بیاورد. مورد بعدی که می‌تواند کمک‌کننده باشد محبت و توجه بدون انتظار است. گاهی یک توجه اندک ممکن است زندگی فرد را متحول کند. پس شما به عنوان فردی که با بیمار ارتباط دارید بایستی بنیادی‌ترین روش‌های برخورد را آگاه باشید.

مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت

اختلال شخصیتی معمولا زمانی رخ می‌دهد که مشکلی جدی در روابط ایجاد شود. فرد مبتلا، دارای یک یا چند صفت نابهنجار است که این صفات زندگی را برای خود فرد و نزدیکانش سخت کرده و مشکلاتی را به وجود می‌آورد، این مشکلات بایستی در روان‌درمانی و مشاوره خانوادگی تشخیص داده شده تا سریع‌تر و راحت‌تر تحت درمان قرار بگیرد.

اما از مهم‌ترین و سخت‌ترین مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت می‌توان به عدم پایداری و ثبات در نحوه رفتار فرد، تندخویی، بداخلاقی، احساس عدم توانایی و خودباوری در همدلی با اعضای خانواده و عدم ثبات در تعیین اهداف و آرزو‌های بلندمدت خود اشاره کرد. مشاوره اختلال شخصیت و یا دارو درمانی در شرایط بحرانی، از انواع روش‌های مشکلات زندگی با افراد دارای اختلال شخصیت است.

روش‌های درمان اختلال شخصیتی

راههای درمان اختلال شخصیت

اولین قدم و نکته مهم در درمان اختلالات شخصیتی، تعیین دقیق نوع اختلال در فرد است. ممکن است فرد مبتلا به طور همزمان دچار چند نوع اختلال شخصیتی شده باشد که در این صورت باید باتوجه به علائم و نشانه‌های موجود درمان همه جانبه‌ای به شخص مبتلا ارائه شود تا بتواند همه انواع اختلالات شخصیتی خود را درمان کند، در اینگونه موارد درمان اختلالات شخصیتی پیچیده‌تر می‌شود و پیشنهاد ما مراجعه به یک مشاور روانشناس درمان اختلالات شخصیتی است .

اگر علائم اختلال شخصیت را در خود و یا اطرافیانتان مشاهده می‌کنید و به دنبال یک دکتر روانشناس برای درمان آن هستید مشاورین ما در مرکز مشاوره صدای آرامش همراه شما هستند.

روان درمانی اختلالات شخصیتی

مهمترین هدف از روان درمانی، تغییر عادت‌های نادرست فرد دارای اختلال شخصیت است. در این روش فرد درمانگر می‌کوشد تا با استفاده از اصول علم روانشناسی، رفتار و افکار شخص را در جهت اصلاح سبک زندگی و ترک باور‌های اشتباهش سوق دهد.

درمان‌های دارویی اختلالات شخصیتی

درمان اختلال شخصیت

روش دارودرمانی برای اختلالات شخصیتی، تنها بخشی از فرآیند درمان را شامل می شود. به عبارت دیگر، نمی توان صرفا با استفاده از دارو این اختلال را درمان کرد؛ بلکه درمانگر، در طول دوره درمان ممکن است در کنار روش های دیگر، داروهایی برای کاهش برخی علائم اختلال شخصیت تجویز کند.

برای درمان اختلال شخصیتی چه زمانی باید به مشاوره مراجعه کنیم؟

وقتی از نظر جسمی حالی نابسامان داریم به پزشک مراجعه می‌کنیم تا درمان شویم یا با پزشک خود در ارتباط هستیم تا اطلاعاتی برای سلامتی جسمی خود به اشتراک بگذاریم. پس چرا این تعامل را با مشاور یا روانشناس نداشته باشیم؟؟ بهتر است قبل از ضربه روحی و ایجاد اختلال شدید، از به وجود آمدن آن جلوگیری کنیم!!
همانطور که در بالا گفته شد، مجموعه‌ای از علائم باید در فرد شناسایی شود تا مطمئن شویم این فرد دارای اختلال شخصیت است. هر یک از این علائم منفی، اگر در شدت‌های پایین کنترل نشود، می‌تواند در آینده فرد را با مشکلات جدی مواجه کند. بنابراین بهترین زمان مراجعه به مشاوره اختلال شخصیت، زمانی است که نشانه‌های اختلالات شخصیت در حال شکل گیری هستند یا به تازگی دیده شده‌اند.

برای درمان اختلال شخصیتی چه زمانی باید به مشاوره مراجعه کنیم؟

بهترین مرکز درمان اختلال شخصیت در تهران

مراکز مشاوره مختلفی در سراسر کشور وجود دارند که خدمات تخصصی مشاوره و روانشناسی اختلالات شخصیتی را ارائه می دهند. مرکز مشاوره اختلال شخصیت صدای آرامش با سالها سابقه در امر مشاوره اختلال‌های شخصیتی با افتخار یکی از بهترین مرکز درمان اختلال شخصیت در تهران شناخته شده است. همچنین این مرکز مشاوره با بهره‌گیری از جدید‌ترین روش‌های روانشناسی و مشاوره خانواده به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری در خدمت شما عزیزان است.

در جلسات مشاوره اختلال شخصیتی چه موضوعاتی مطرح می‌شود؟

در جلسات مشاوره اختلال شخصیتی چه موضوعاتی مطرح می‌شود؟​

 بر روی تشخیص و درمان، متمرکز می‌شود! درمانگر با پرسش سوالاتی، اطلاعاتی را در مورد احساسات فرد و واکنش‌های او به اتفاقات روزمره، به دست می‌آورد و با کمک اطلاعات به دست آمده، نوع اختلال را تشخیص می‌دهد و براساس اختلال و شرایط بیمار، بهترین راه درمانی را انتخاب می‌کند.

مشاوره اختلال شخصیت تلفنی چگونه انجام می شود؟

در مشاوره اختلال شخصیت به صورت تلفنی، فرد مبتلا از طریق تلفن با روانشناس متخصص اختلالات شخصیتی ارتباط می گیرد و مشکلات خود را مطرح می‌کند. فرآیند مشاوره تا رسیدن به بهبودی کامل ادامه پیدا می‌کند و ممکن است بسته به نظر متخصص، در برخی از جلسات نیاز به حضور فیزیکی فرد مبتلا باشد.

اگر علائم اختلال شخصیت را در خود و یا اطرافیانتان مشاهده می‌کنید و به دنبال یک دکتر روانشناس برای درمان آن هستید مشاورین ما در مرکز مشاوره صدای آرامش همراه شما هستند.

سوالات متداول

سوالات مشاوره اختلال شخصیت

هزینه مشاوره اختلال شخصیت برای یک جلسه مشاوره 350 هزار تومان می‌باشد که شما می‌توانید پیکیج‌های مشاوره سه، پنج و یا ده جلسه‌ایی را خریداری نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر فرم مشاوره موجود در صفحه را تکمیل نمایید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

بله، انواع اختلال شخصیت قابل درمان هستند که با توجه به نظر متخصص روانشناس از روش‌های دارودرمانی و روان‌درمانی می‌توان بهره گرفت.

روند درمان بستگی به خصوصیات شخصی و شدت اختلال فرد دارد و اگر شخص همزمان دارای چند نوع اختلال شخصیت باشد، فرآیند درمان نیز طولانی‌تر خواهد شد.

اولین قدم برای کمک به شخصی که دارای علائم اختلال شخصیت است، تشویق او به دریافت مشاوره از روانشناس متخصص می‌باشد.

26 دیدگاه در “مرکز تخصصی مشاوره اختلال شخصیت

  1. پدرام علیزاده گفت:

    سلام. من به شدت آدم وابسته . ای هستم. اعتماد به نفس ندارم. و سریع به حرف طرف مقابل گوش میکنم. دیگه خسته شدم از این شرایط متونید کمکم کنید ؟

    1. حانیه پایداری گفت:

      سلام. درکتون میکنم شرایط سختی هست. برای اینکه بتونید شخصیت وابسته خودتون رو خوب کنید نیاز به کمک روانشناس حرفه ای دارید. روانشناسان مرکز مشاوره صدای آرامش در این زیمنه میتونن به شما کمک کنند. کافیست با شماره زیر تماس بگیرید و راه بهتر شدن رو آغاز کنید
      شماره تماس مرکز مشاوره 02191301505

  2. پرهام نفیسی گفت:

    سلام. من ذاتا آدمی هستم که هیچ دوستی ندارم از جمع فراری ام با کسی ارتباط برقرار کردن برام سخت و دشواره . اما خیلی احساس تنهایی میکنم و این مسئله دیگه برام عذاب آوره . شما میتونید کمکم کنید.

    1. حانیه پایداری گفت:

      سلام . برای حل اختلال شخصیت اجتنابی میتونید از مشاورین ما کمک بگیرید.
      شماره تماس 02191301505

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *