کلینیک روانشناسی و مشاوره درمان فوبیا

شاید تا به حال برای شما هم این اتفاق افتاده باشد از چیزی که برای دیگران عادی قلمداد می‌شود به شدت بترسید. فوبیا یا هراس نوعی واکنش شدید است که در هنگام قرارگیری در موقعیت یا شرایطی درشما بروز پیدا می‌کند و دچار ترس می‌شوید. در واقع وجود این ترس زندگی شخص را دچار اختلال کرده و در صورت عدم درمان با مشکلات جدی همراه می‌شود. اگر هم اکنون دچار فوبیا هستید و به دنبال راهی برای درمان آن می‌باشید با مشاوره درمان فوبیا ما همراه باشید. 

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*

فوبیا چیست و چگونه ایجاد می شود؟

اختلال فوبیا، ترس شدید و شاید غیر منطقی از یک شی، اتفاق یا یک موقعیت خاص است. به عنوان مثال شخصی را در نظر بگیرید که به شدت از خون می ترسد و با دیدن خون از حال می رود؛ این در حالی است که افراد دیگر هیچ واکنش خاصی به خون ندارند. در واقع این شخص به فوبیای خون مبتلا شده است.

در واقع فوبیا یا هراس زدگی ترسی است که ممکن است شدید و طولانی باشد فرد دارای فوبیا سعی می‌کند از ترس پیش آمده دوری کند و یا آن را با افکار منفی و پریشانی تحمل کرده و به آن پروبال بدهد و بیشتر و بیشتر به فکر فرو برود دائم آن را در ذهن خود مرور کرده و خود را در آن غرق کند.

مشاوره فوبیا

یک جلسه مشاوره درمان فوبیا

299,000 تومان
  • یک جلسه مشاوره
  • چگونه فوبیا خود را درمان کنیم؟
  • راه های درمان فوبیا چند دسته اند؟
  • شناخت ریشه ای فوبیا
  • هر جلسه 45 دقیقه
مشاوره

سه جلسه مشاوره درمان فوبیا

990,000 تومان
  • سه جلسه مشاوره
  • چگونه فوبیا خود را درمان کنیم؟
  • راه های درمان فوبیا چند دسته اند؟
  • شناخت ریشه ای فوبیا
  • هر جلسه 45 دقیقه
مشاوره

پنج جلسه مشاوره درمان فوبیا

1,490,000 تومان
  • پنج جلسه مشاوره
  • چگونه فوبیا خود را درمان کنیم؟
  • راه های درمان فوبیا چند دسته اند؟
  • شناخت ریشه ای فوبیا
  • هر جلسه 45 دقیقه
مشاوره

علت فوبیا چیست و چه علامت هایی دارد؟

نکته جالب در مورد علائم فوبیا این است که نوع و شدت این علائم در افراد مختلف فرق می‌کند. فوبیا دارای علائم فیزیکی و روانی است. اگر شما هم به هر یک از این نشانه‌ها دچار هستید، مشکل خود را با یک مشاور روانشناس فوبیا در میان بگذارید همچنین با انجام تست فوبیا نیز می‌توان به وجود آن پی ببرید.

علائم فیزیکی فوبیا

علائم فوبیا

علائم روانی فوبیا

آیا فوبیا درمان دارد؟

اولین سوالی که ممکن است ایجاد شود این است که آیا فوبیا درمان قطعی دارد یا نه؟ در جواب باید بگوییم روش‌های مختلف درمانی برای این اختلال وجود دارد، نکته مهم و قابل توجه در درمان فوبیا، زمانبر بودن روش‌های درمانی فوبیا است. پس اگر شما هم دچار فوبیا شده‌اید و می‌خواهید برای درمان آن اقدام کنید حتما به این نکته توجه داشته باشید که در طول دوره درمان فوبیا و ترس، استمرار و حوصله داشته باشید.

ترایپوفوبیا چیست؟

ترس از حفره‌های ریز که نمونه‌هایی از اشیاء که ممکن است این علائم را ایجاد کند، نمونه‌هایی از آن منافذ پوستی انسان است. حتی ممکن است فرد با دیدن حشره‌ای از نزدیک ترسی برایش به وجود بی‌آید. این ترس در افراد مختلف با شدت‌های مختلفی مواجهه است، به طوری که زندگی افراد دچار مشکل می‌شود. انجام تست ترایپوفوبیا می تواند به شما در تشخیص و درمان این نوع فوبیا کمک کند.

فوبیای حفره های ریز | علت ترس از حفره‌های ریز چیست؟

  • علت‌های تکاملی: کسانی که این ترس را دارند از آن می‌ترسند که احساس دوری کند یا آن ها را پس بزنند، به همین دلیل از تغییراتی همچو تغییرات طبیعی پوستی خود واهمه دارند.
  • یادآوری حیوانات خطرناک: حیواناتی همانند مار، تمساح و… بخاطر ارتباط با ناخودآگاه، بیشتر افراد از آن‌ها ترسیده و سعی می‌کنند تا از آن‌ها دوری کنند. افرادی که دارای ترایپوفوبیا هستند در ابتدا به خطرات این نوع حیوانات فکر می‌کنند که این بزرگ‌ترین تفاوت بین این افراد و کسانیست که ترایپوفوبیا ندارند.
  • یادآوری بیماری‌های عفونی
  • پاسخ به برخی خصوصیات خاص الگوهای بصری
  • وضعیت روانی مبتلایان

تفاوت ترس و اضطراب در چیست؟

ترس یا اضطراب - ساپتک ایرانیان

ایده خطر و احتمال آسیب در هردو گزینه وجود دارد، اما به طور کلی ترس یعنی واکنش و عکس‌العمل به خطر که در همان حال اتفاق می‌افتد، اما اضطراب به معنای ترس از اتفاقی که هنوز پیش نیامده است و توهمیست که امکان به وجود آمدن آن‌ها 50/50 است.

منبع ترسی بخاطر اتفاقات بیرونی می‌باشد اما اضطراب منبع خاصی ندارد. واکنش افراد به معلوم و مشخص است اما اضطراب واکنشی مجهول و نامشخص از طرف افراد است، حتی ممکن است واکنشی وجود نداشته باشد. میزان ترس مقدار خاصی در هر شرایط دارد اما اضطراب نه! برای آشنایی بیشتر با تفاوت های ترس و اضطراب، می توانید مشاوره درمان استرس و اضطراب را بخوانید.

علت فوبیا و ترس شدید چیست؟

ایجاد فوبیا یا ترس شدید در اکثر مواقع دلیل خاصی ندارد. در واقع فوبیا تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی در افراد ایجاد می شود. در افرادی که سابقه خانوادگی این اختلال را دارند احتمال ابتلا، به مراتب بیشتر از بقیه است. به علاوه برخی از عوامل محیطی مانند بیماری های مغز و اعصاب، مصرف داروهای خاص، مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر خطر ابتلا به این اختلال را افزایش می دهند.

انواع فوبیا + درمان قطعی فوبیا

فوبیا دارای انواع مختلفی است که هر کدام با یک نام علمی شناخته می شوند. اما در اصل نمی‌توان انواع فوبیا را در چند نوع خلاصه کرد. شاید شما هم اسم تعدادی از انواع فوبیا را شنیده باشید مانند فوبیای ارتفاع، فوبیای تاریکی و … . در ادامه نام تعدادی از فوبیا‌های رایج در بین مراجعین مرکز مشاوره صدای آرامش ساپتک را آورده‌ایم. تاکید می‌کنیم انواع مختلف فوبیا بسیار گوناگون هستند. تشخیص این که ترس شما در پاسخ به یک محرک از محیط پیرامون، فوبیا است یا نه به علائم آن بستگی دارد که با مشاوره رایگان درمان فوبیا صدای آرامش به راحتی می توانید از آن آگاه شوید. در ضمن انجام تست انواع فوبیا از خدمات مرکز مشاوره صدای آرامش است.

ترس از فضاهای بسته مثل آسانسور، تونل، اتاق کوچک و همچنین محیطهای خیلی بزرگ مثل کویر، اقیانوس ممکن است آن قدر شدید باشد که فرد را از ورود به این مکان‌ها منع کند. فوبیا از جای تنگ یکی از شایع ترین انواع فوبیا به شمار می آید.

فوبیای حیوانات شامل ترس شدید از حیوانات است، مثل فوبیای حشرات، فوبیای مار، فوبیای گربه و … . راه تشخیص این نوع فوبیا نیز انجام تست فوبیا حیوانات است.

مشاوره درمان فوبیا

ترس شدید و نامعقول از تاریکی در مکان‌های تاریک

در این نوع فوبیا فرد از مواجهه با موقعیت‌های اجتماعی مانند حضور در اجتماع خودداری می‌کند .

مقاله مرتبط : مشاوره اختلال شخصیت

گیر کردن در یک چاله یا حتی نگاه کردن به تصویر یک حفره یا گودال می تواند ترس شدیدی در فرد ایجاد کند.

ترس از حفره

فوبیا اجتماعی یا اختلال اضطراب اجتماعی

نوعی اضطراب است که باعث ترس شدید از محیط‌های اجتماعی می‌شود. افراد مبتلا به این نوع اضطراب از صحبت با افراد واهمه داشته و ملاقات با افراد جدید و از شرکت در  دورهمی‌ها مشکل دارند، آن‌ها می‌ترسند که توسط بقیه انسان‌ها قضاوت شوند.

تکنیک‌های مشاوره و درمان ترس و فوبیا

تکنیک‌های مختلفی برای درمان ترس و فوبیا وجود اما بیشترین درمان که اتفاق می‌افتد در اصل “مواجهه سازی” است، یعنی بیمار را با خطر مواجهه کرده تا با ترس‌هایش مقابله کند و خود را برای واکنش آماده سازد. اما در مراحل بعدی می‌توان به دارو درمانی اشاره کرد. انواع روش‌های دیگری نیز وجود دارد ک می‌توان به هیپنوتیزم و… اشاره کرد؛ اما تاثیر روش اول یا همان مواجهه درمانی در اکثر اوقات تاثیر بیشتری دارد.

مشاوره درمان فوبیا چگونه انجام می شود؟

درمان فوبیا به روش‌های مختلفی قابل انجام است که با تشخیص یک روانشناس خوب برای درمان فوبیا، یک یا ترکیبی از این روش‌ها روی فرد، اعمال می شود. در واقع مشاور روانشناس فوبیا، طی جلسه مشاوره، نوع و شدت فوبیای شما‌ را تشخیص می‌دهد و در ادامه روش‌های درمانی متناسب با آن را ارائه می‌دهد. از جمله روش‌های رایج درمان فوبیا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشاوره درمان فوبیا به روش روانشناسی شناختی - رفتاری

در این روش روانشناس مشاوره خانواده، با استفاده از تکنیک‌های خاص، در پی تغییر افکار و نگرش فرد نسبت به اشیا یا موقعیت‌هایی است که نسبت به آن دچار ترس شدید یا فوبیا می‌شود.

روش مواجهه درمانی

ترس از ارتفاع

روانشناس فوبیا در یک فضای کاملا کنترل شده، فرد را با چیزی که به آن فوبیا دارد روبرو می‌کند. این روش به تدیج باعث کاهش و از بین رفتن ترس می‌شود.

دارو‌درمانی فوبیا

انواع مختلفی از داروها برای درمان فوبیا به کار می‌روند که با توجه به نوع و شدت فوبیای فرد، تجویز می‌شود.

مشاوره درمان فوبیا به کمک هیپنوتیزم

درمان فوبیا با هیپنوتیزم هم یکی دیگر از روش‌های درمان فوبیا است و تحت نظر مشاور روانشناس درمان فوبیا انجام می‌شود.

بهترین داروی درمان فوبیا | آیا فوبیا درمان قطعی دارد؟

علاوه بر همه موارد گفته شده، برخی از روش‌های خاص در درمان فوبیا هستند که فرد باید به صورت مستمر آنها را انجام دهد؛ به عنوان مثال نفس عمیق، مراقبت، انجام نرمش‌های خاص و … مشاور روانشناس فوبیا، برنامه منظم این تکنیک‌ها را به اطلاع فرد می‌رساند تا در زمان‌های خاص آنها را انجام دهد.

برای درمان فوبیا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

مراجعه به روانپزشک می‌تواند یکی از روش‌های درمان باشد، زیرا که این افراد از مهارت‌های روان‌درمانی برخوردار هستند و از داروها و فواید و ضرر آنها شناخت کافی را دارند. در بسیاری از کشورها از جمله ایران، روان‌شناسان اجازه تجویز دارو را ندارند و به همین دلیل روان‌شناسان فقط می‌توانند درمان شناختی رفتاری انجام دهد.

برای درمان فوبیا به چه دکتری مراجعه کنیم؟

دوره درمان فوبیا و ترس چقدر است؟

طول درمان هر فرد به تصمیم فرد بستگی دارد که آیا می‌خواهد دوره را ادامه دهد یا خیر، ولی در اکثر مواقع به عهده فرد و درمانگر می‌باشد که بر اساس اهدافشان به‌صورت تیمی تصمیم‌گیری خواهد شد؛ اما به‌صورت کلی، میانگین درمان بین 6 الی 10 هفته است.

یک روانشناس خوب برای درمان فوبیا چه راه حلی هایی دارد؟

معمولاً روان‌شناسان برای درمان فوبیا، درمان دارویی را همراه با جلسات مشاوره، به بیماران توصیه می‌کنند. فوبیا توسط درمانگر بر اساس شدت میزان و… درمان می‌شود. در ابتدا درمانگر فوبیا شما را ارزیابی کرده و شما را برای درمان آماده می‌کنند و طبق شدت میزان فوبیا شما به درمان را پیش می‌برد.

 

بهترین داروی فوبیا

  • مسدود کننده بتا « مجموعه‌ای از داروهایی که می‌توانند فشار برروی قلب و عروق خونی را کم‌تر کند؛ بیشتر برای تنظیم فشار خون و بالا بردن تمرکز و مهار استرس و اضطراب و لرزش دست می‌باشد »
  • داروهای ضد افسردگی « پروزاک ، لووکس ، زولوفت که نمونه‌هایی از داروهای ضد افسردگی می‌باشد »
  • داروهای اضطراب « زاناکس ، والیوم ، بوسپار ، آتیوان دیگر نمونه‌هایی از داروهای اضطراب می‌باشد »
  • مسکن‌ها « این داروها برای کاهش علائم فیزیکی به‌وجود آمده از فوبیا تجویز می‌شود »

درمان گیاهی فوبیا | درمان خانگی فوبیا چگونه انجام می شود؟

درمان خانگی فوبیا

بسیاری از گیاهان دارای خواص آرامبخش و ضد استرس هستند که می‌توانند به تسکین اضطراب و ترس کمک کنند. برخی از گیاهانی که برای درمان فوبیا مفید هستند شامل لاواندولا، کامومیل، والریان و آلوئه ورا هستند. استفاده از این گیاهان به صورت عصاره، چای یا روغن موثر است و می‌تواند به افزایش آرامش و کاهش ترس و اضطراب کمک کند. اما قبل از استفاده از هر گونه روش درمانی، بهتر است با پزشک مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. برای درمان فوبیا در خانه بهتر است که از روش‌های طب سنتی استفاده کرد. به طور مثال برای درمان می‌توان از داروهای گیاهی همچو مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌شود، استفاده نمود.

  • گل ساعتی برای درمان بی‌خوابی:

این نوع گیاه بدلیل آرام‌بخش، ضد اضطراب، ضد درد، ضد تشنج، ضد التهاب و ضد باکتری بودن برای کم خوابی و بی‌خوابی و مشکلات عصبی همانند حمله پانیک بسیار استفاده می‌شود.

  • زنجبیل برای حمله پانیک:

زنجبیل به علت اینکه دارای خواص ضد التهاب و آرام‌بخش است بر روی سیستم بدنی تاثیر مثبتی میگذارد و به همین علت می‌تواند برای درمان حمله پانیک از این گیاه دارویی به عنوان دمنوش، کپسول و… استفاده نمود.

  • بادرنجبویه برای حمله پانیک:

این نوع گیاه دارویی به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند، دارای خواص آرام‌بخش و ضد تشنج می‌باشد که به همین دلیل در سیستم عصبی مرکزی تاثیر بسزایی می‌گذارد.

  • جینسینگ برای حمله پانیک:

جینسینگ دارای خواص ضد خستگی، ضد افسردگی، ضد التهاب و تقویت کننده سیستم ایمنی است که به همین علت تاثیر مثبتی بر روی سیستم عصبی می‌گذارد.

  • بابونه برای حمله پانیک:

بابونه خواصی همچو آرام‌بخش و ضد تشنج می‌باشد که به همین علت سیستم عصبی بدن را آرام می‌کند.

 

برای استفاده از این نوع گیاهان دارویی بهتر است از حساسیت نداشتن خود به آن‌ها اطمینان پیدا کنید یا با استفاده بیش از حد از آن‌ها باعث مشکلاتی همچون خواب‌آلودگی، کاهش فشار خون، اختلالات خونی، اختلالات گوارشی نشوید.

سوالات متداول

سوالات متداول مشاوره درمان فوبیا

بله فوبیا قابل درمان است ولی درمان آن فرآیندی زمان‌بر هست و با همکاری هر چه بیشتر فرد مبتلا و مشاور درمانگر طول دوره درمان کمتر می‌شود.

معمولا با تشخیص نشانه‌های فوبیا (ترس و هراس،تنگی نفس، استرس و اضطراب و نگرانی شدید و …)در سطوح پایین و جلوگیری از تشدید این نشانه‌ها، فوبیای فرد کنترل می‌شود، پس بهترین زمان برای درمان فوبیا سوطح پایین‌تر این اختلال می‌باشد.

هزینه مشاوره درمان فوبیا بستگی به تعداد جلسات فرد و شدت فوبیای شخص دارد برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید فرم مشاوره موجود در صفحه را تکمیل نمایید و یا با شماره 1505 30 91 – 021 تماس بگیرید.

طول دوره درمان فوبیا به نوع و شدت آن بستگی دارد، بدیهی است هر چه شدت فوبیا بیشتر باشد مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا درمان کامل اتفاق بیفتد.

24 دیدگاه در “مشاوره درمان فوبیا

  1. احمد مستفی گفت:

    سلام پسرمن به شدت از تاریکی میترسه و به محض اینکه شبا چراغارو خاموش میکنیم شروع به دادوبیداد میکنه. بخاطر این قضیه شبا با چراغ روشن میخوابیم. میخاستم بدونم همچین چیزی فوبیا محسوب میشه یا نه ممنون

  2. راضیه مهدوی گفت:

    وقتی یه گربه بهم نزدیک میشه یجوری فرار میکنم که دوروبرایامم میترسن. کلا از هرچی گربس میترسم و سریع واکنش نشون میدم.آیا این فوبیا هس؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *