جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مشاوره تغذیه کودکان | هرآنچه باید درباره تغذیه کودک بدانید!

مشاوره تغذیه کودکان
فهرست مطالب

مشاوره تغذیه کودکان و راهنمای انتخاب تغذیه سالم

تغذیه سالم کودک و نوجوان، دغدغه همیشگی والدین بوده و رشد اصولی آن‌ها در گرو تغذیه سالم است. تغذیه سالم نقش اساسی در رشد کودکان دارد و اگر همین تغذیه از بدو تولد نوزاد رعایت شود، کودک شما با بزرگ شدن زندگی سالم‌ و شاداب تری خواهد داشت. اما چگونه باید مراقب باشیم تا برنامه تغذیه نوزاد به بهترین شکل ممکن اجرا شود؟ آیا نقش متخصص تغذیه کودک و نوجوان در کیفیت رشد و سلامت جسمانی کودک ما تأثیر می‌گذارد؟ در ادامه به بررسی اهمیت مشاوره تغذیه کودکان و تغذیه سالم نوزاد به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

تغذیه سالم خردسال و اطفال چیست؟

قبل از پرداختن به اهمیت مشاوره تغذیه کودک، باید نگاه کلی به تغذیه سالم مخصوص خردسال بیندازیم و با آگاهی بیشتری به آن نگاه کنیم. تغذیه سالم در واقع رژیمی است که در نهایت، سلامت کلی بدن ما را حفظ کند و یا بهبود دهد. حال این رژیم غذایی و تغذیه سالم با توجه به شرایط بدنی هر کودک متفاوت است اما به طور معمول شامل سبزیجات، میوه‌ها، پروتئین، کربوهیدارت و چربی‌های سالم می‌باشند. اما با این حال هرکدام از این موارد که ذکر شد، برای هر نوزاد و کودک متغیر است. به طور مثال کودکی که دچار سوء تغذیه می‌باشد شرایط بدنی او کاملا با کودکی که اضافه وزن دارد فرق می‌کند.

مشاور تغذیه کودک

مواد غذایی مفید برای رشد کودکان :

1-لبنیات :شامل شیر کامل و ماست پرجرب وپنیر برای رشد کودکان مخصوصا رشد قدی آنان حائز اهمیت میباشد.

2- موادغذایی پروتئینی:شامل گوشت سفید و گوشت قرمز و تخم مرغ و ماهی و آجیل و کره بادام زمینی میتوانند به تغذیه سالم کودک جهت رشد آنان کمک کنند.

3-کربوهیدرات:شامل سیب زمینی و برنج و نان سبوس دار و از جمله ماکارانی که می تواند غذای لذت بخشی برای کودکان باشد برای رشد آنان حائز اهمیت میباشد که مقدار مصرف این گروه باید زیر نظر متخصص تغذیه تعیین شود.

4-میوه ها و سبزیجات :شامل خرما و نارگیل و میوه های خشک و کشمش و سبزیجات تازه می توانند در تامین ویتامین های کودک شما بسیار مفید باشند.

5-چربی های سالم :شامل روغن های آووکادو و کنجد و زیتون میتواند انرژی و نیاز های کودک را تامین نگهدارد اما باید بدانید در هیچ کدام از گروه های اعلام شده نباید افراط و زیاده روی کرد و حتما برای انتخاب درست و مقدار مورد نیاز جهت سلامت کودک زیر نظر کارشناسان تغذیه مجموعه ساپتک رژیم غذایی اصولی برای فرزند خود دریافت کنید تا به سلامت و رشد کودک نیر کمک کنید.

فرم درخواست مشاوره تغذیه

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

نحوه ارتباط*

ضرورت مشاوره گرفتن از متخصصین تغذیه برای کودکان و نوجوانان:

در مطالب بالا به بررسی کلی تغذیه سالم برای کودکان پرداختیم و یک نگاه کلی به مواد غذایی سالم که باید در رژیم غذایی آن‌ها نوشت، انداختیم. اما چرا باید برای انتخاب بهترین تغذیه برای کودک، به متخصص تغذیه کودک مراجعه کنیم؟

متخصص تغذیه کودکان

متخصص تغذیه می‌تواند با بررسی وضعیت سلامت کودک، رژیم غذایی مناسب و متناسب با نیازهای او را طراحی کند. این امر، به خصوص در سنین رشد مانند دوران نوزادی، کودکی و نوجوانی، از اهمیت بالایی برخوردار است. با مشاوره تغذیه کودک می‌توانید در پیشگیری و درمان مشکلات تغذیه‌ای مانند سوء‌تغذیه، چاقی، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، آلرژی و عدم تحمل غذایی، و اختلالات گوارشی به کودک خود کمک کنید.

همچنین متخصص تغذیه می‌تواند در حل مشکلات رفتاری مرتبط با غذا مانند بدغذایی، بی‌اشتهایی، و انتخاب‌های غذایی نامناسب به شما و کودکتان کمک کند.

برای دریافت مشاوره تغذیه روی دکمه مشاوره تغذیه کلیک کرده و فرم را پر کنید.

سوء تغذیه نوزاد و کودک چیست؟

در یک تعریف خلاصه، سوءتغذیه نوزاد و کودک به معنای کمبود دریافت مواد مغذی برای رشد است. کودکان برای رشد سریع و تکامل هرچه بهتر احتیاج به بهترین مواد غذایی دارند که با وجود سوء تغذیه این مورد عملا نشدنی است و یا در فرآیند رشد کودک خلل ایجاد می‌شود.

کاهش وزن شدید: از رایج ترین و واضح ترین علائم سو تغذیه کودکان است که کودک در کوتاه مدت وزن نسبتا زیادی از دست می‌دهد.

حال از کجا بفهمیم که کودک ما دچار سوء تغذیه شده است؟ میزان سوءتغذیه آن در چه اندازه‌ای است و چگونه باید آن را کنترل کرد؟

علائم سوء تغذیه کودکان چیست؟

هر کودکی علائم متفاوتی دارد و برای تشخیص دقیق آن باید به متخصص و مشاوره تغذیه کودک رجوع کرد. اما برخی از دلایل عمده که نشان از وجود سوءتغذیه در کودک را می‎‌دهد، به شرح زیر می‌باشد:

رفع مشکل بدغذایی کودک

رشد آهسته

روند رو به رشد کودک باید متعادل و در یک روتین ثابتی طی شود اما به محض اینکه متوجه تاخیر در رشد کودک و یا توقف رشد کودک شدید، حتما به مشاور تغذیه کودک مراجعه کنید تا هرچه سریع‌تر مشکل حل شود.

زود مریض شدن

اگر کودک مکررا به بیماری مبتلا شود و یا سرما بخورد، ممکن است که دچار سوءتغذیه شده باشد.

خستگی مفرط و بی‌حالی

اگر کودک انرژی کافی نداشته باشد و مدام احساس خستگی کند، احتمال سوءتغذیه وجود دارد.

عدم تمرکز و یادگیری

سوء تغذیه ممکن است به سیستم مغزی کودک آسیب برساند و به مرور دچار کندی ذهن و کاهش عملکرد مغز شود. بنابراین اگر چنین موردی را مشاهده کردید، حتما برای مشاوره تغذیه کودک اقدام نمائید.

با کودک بدغذا چه کنیم؟

خوشبختانه یا متأسفانه، بدغذایی یک عادت رایج میان اکثر کودکان است و مختص یک عده خاصی نیست! یعنی درصد بسیاری از کودکان ممکن است در یک مقطعی دچار این مشکل شوند و میل چندانی به غذا نداشته باشند. با این حال در ادامه به چند راهکار مؤثر خواهیم گفت تا به نوعی پاسخ این سؤال را داده باشیم.

وقتی تنها است به او غذا ندهید!

پیشنهاد ما این است که کودک در کانون گرم خانواده و به همراه پدر و مادر خود غذا بخورد. این کار باعث تشویق او و ایجاد الگوی رفتاری درست در ذهن می‌شود.

هنگام غذا دادن صبور و آرام باشید

بسیاری از مواقع والدین هنگام غذا دادن به کودک، با تندی با کودک حرف می‌زنند و پس از اینکه متوجه می‌شوند کودک غذا نمی‌خورد، از او عصبانی می‌شوند. این کار به طور کلی در روحیه و رفتار کودک در بلندمدت تأثیر می‌گذارد بنابراین اگر کودک غذا نخورد، او را زور نکنید.

غذای کودک را خوشگل سرو کنید!

استفاده از تزئینات و شکل و شمایل کودکانه به احتمال زیاد باعث می‌شود تا کودک مشتاق و به نوعی ترغیب به غذا خوردن شود.

وعده‌های غذایی کودک را افزایش دهید

شاید از نظر علمی و پزشکی کمی بحث برانگیز باشد، اما برای رفع بدغذایی کودک، باید مؤثرترین راهکارها را انجام دهید تا این مشکل برطرف شود. بنابراین با اضافه کردن میان وعده‌های مناسب و سالم، وعده های غذایی او را افزایش دهید. برای انجام این کار پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از آن از مشاور تغذیه کودک برنامه غذایی و یا مشاوره اختصاصی دریافت کنید.

با کودکان بد غذا چه کار کنیم؟

مرکز تخصصی مشاوره تغذیه کودکان

مجموعه صدای آرامش با جذب بهترین متخصصان تغذیه کودک همواره در تلاش بوده تا بهترین راهکارها، شیوه‌ها و متدهای به روز را به والدین ارائه دهد تا سلامت جسمانی کودک عزیزانتان در خطر نباشد. همچنین 22 دقیقه مشاوره تغذیه کودک رایگان برای والدین در نظر گرفته‌ایم تا برای شروع مسیر سلامتی کودک خود، انگیزه و دلیل کافی داشته باشید.

برای دریافت مشاوره تغذیه روی دکمه مشاوره تغذیه کلیک کرده و فرم را پر کنید.

متخصص تغذیه کودکان آنلاین

متخصص تغذیه کودکان آنلاین درواقع پزشک و مشاوری است که اینترنتی به والدین و کودکان در مورد مسائل و چالش‌های مربوط به تغذیه‌ و انواع رژیم‌ها مشاوره می‌دهد. متخصص تغذیه کودکان آنلاین صدای آرامش از طریق تلفن همراه و یا تماس تصویری به شکل آنلاین، با کودکان و والدین ارتباط برقرار می کند و به آن‌ها خدمات مشاوره تغذیه ارائه می‌کند. متخصص تغذیه کودکان آنلاین در مواردی مانند سوء تغذیه، چاقی، لاغری، حساسیت‌های غذایی، بیماری‌های گوارشی، کبدی و تغذیه‌ای کودکان، مشکلات خوردن کودکان، تغذیه کودکان ورزشکار و تغذیه کودکان با متد علمی مشاوره می‌دهد و با ارائه مشاوره تغذیه‌ کیفی و کمی، می‌تواند به بهبود سلامت، رشد و تکامل کودکان کمک کند. 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی بهترین تغذیه سالم برای کودک و تأثیر مثبت مشاوره تغذیه کودک در روند رشد جسمانی صحبت کردیم. تغذیه به طور مستقیم در رشد و سلامت کودک تأثیر می‌گذارد بنابراین باید در انتخاب تغذیه سالم برای فرزند خود دقت و اهمیت ویژه‌ای داشته باشیم.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*

18 دیدگاه در “مشاوره تغذیه کودکان | هرآنچه باید درباره تغذیه کودک بدانید!

  1. گیوا تراشه گفت:

    عزیزم میخواستم بدونم زیر یکسال نباید اب میوه بخوره ؟واقعیت خیلی وزنش کمه و ضعیفه میوه رو هم خیلی دوست داره
    اگر بخوام برنامه بگیرم جطوری بهم میرسونید؟

    1. کارشناس ارشد تغذیه غزل اکبری گفت:

      سلام عزیزم بله همینطوره قبل یک سالگی براشون میوه را رنده و له کنید مثلا سیب رنده کنید یا موز له کنید .
      بله رژیم کودکان به صورت توصیه ای در قالب فایل پی دی اف در تلگرام یا ایتا زیر نظرکارشناسان تغذیه تنطیم و خدمتتون ارسال میشه.
      برای دریافت رژیم غذایی میتونید با این شماره تماس بگیرید :
      (داخلی 212)02191301505
      در تلگرام و ایتا هم با شماره زیر درخدمتتون هستیم:
      09218410208

  2. آرینا دیانی پناه گفت:

    سلام به همه عزیزان
    دختر من الان 8ماهشه و از زمان بدنیا اومدنش شروع کردم به کامل کردن اطلاعاتم در مورد تغذیه کودکم چون واقعا اهمیت داره
    یه فایل خیلی کامله که از کارشناس تغذیه سایت ساپتک گرفتم و خیلی بهم توی این دوران کمک کرد

    1. کارشناس ارشد تغذیه غزل اکبری گفت:

      سلام و درود برشما عزیزم خیلی خوشحالیم بابت رضایتتون اگر فایل تغذیه کودک تا 3 سالگی رو گرفتید که خیلی کامل هست انشالا سالم باشند.

  3. ستاره گفت:

    دخترای من ۳ساله و اساله هستن
    صبحانه و ناهار جمعا فقط در حد دوقاشق غذا میخورن
    ناهار دختر بزرگم هیچی نمیخوره دومی در حد دوقاشق شاید هم
    شام هم بازم دختر بزرگم هیچی نمیخوره دومی شیر خودم
    دختر بزرگم از دوسالگی تا سه سالگیش نه وزن و نه قد اضاف نکرده
    چکار کنم خواهش میکنم کمک کنید

    1. کارشناس ارشد تغذیه غزل اکبری گفت:

      سلام عزیزم وقتتون بخیر درخدمتتون هستیم
      برای دریافت مشاوره غذایی میتونید با این شماره تماس بگیرید :
      (داخلی 212)02191301505
      در تلگرام و ایتا هم با این شماره درخدمتتون هستیم:
      09218410208

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*