جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای جامع بوم مدل کسب و کار و 9 مرحله طراحی آن

بوم مدل کسب و کار

فهرست مطالب

توسعه کسب‌وکار شاید از دور ساده به‌نظر برسد اما در حقیقت فرآیند پیچیده‌ای دارد! در بسیاری از مواقع، نیاز به مشاور دارید تا به رشد مالی آن کمک کند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در توسعه تجارت اهمیت زیادی دارد، بوم مدل کسب‌وکار است.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی بوم مدل کسب‌وکار بپردازیم تا بتوانید به رشد آن کمک کنید.

بوم مدل کسب و کار

مدل کسب و کار چیست؟

مفهوم مدل کسب‌وکار ساده است! یک برنامه مشخص است که با استفاده از آن می‌توانید برای مشتریان خود ارزش ایجاد کنید. در مدل کسب‌وکار عناصری که باعث رشد در میدان رقابت می‌شود، تعیین شده است. همچنین شامل یک استراتژی روشن و واضح برای توسعه کسب‌ و کار است که در نهایت منجر به موفقیت خواهد شد.

انواع مدل کسب‌وکار

مدل کسب‌وکار انواع مختلفی دارد و بر اساس نوع تجارت تقسیم‌بندی می‌شود! در این بخش به بررسی مهم‌ترین مدل‌ها می‌پردازیم که بر اساس آن، می‌توانید برای تجارت خود بهترین طراحی را انجام دهید:

به صورت کلی 5 مدل کسب‌وکار وجود دارد:

  1. مدل کسب و کار مبادله: پول نقد برای ارائه کالا و خدمات دریافت می‌کنند.
  2. مدل کسب و کار اشتراکی: اساس آن‌ها عضویت کاربر است.
  3. مدل کسب و کار تبلیغاتی: تبلیغات مناسب برای خدمات و محصولات دیگران ارائه می‌کنند.
  4. مدل کسب و کار فرمولی: به مشتریان و کاربران خود خدمات یا محصولات را عرضه و در عوض از شرکت‌های تولیدکننده کمیسیون دریافت می‌کنند.
  5. مدل کسب و کار توسعه فناوری: شرکت ها در این مدل کسب و کار با توسعه اپلیکیشن ها خدمات و محصولات خود را در دسترس قرار می‌دهند.

بر اساس مدل‌های بالا، می‌توانید مدل کسب‌وکارتان را مشخص کنید و خدمات یا محصولات موردنظر را ارائه کنید.

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب‌وکار (Business Model Canvas) نام یک ابزار ساده و قدرتمند است که با استفاده از آن می‌توانید مدل تجارت‌تان را طراحی کنید. بوم مدل کسب‌ و کار به رشد و پیشرفت کمک زیادی می‌کند و می‌تواند چشم‌انداز بسیاری خوبی از آن در اختیار شما قرار دهد.

اهمیت استفاده از بوم مدل کسب‌وکار

استفاده از بوم مدل کسب‌وکار اهمیت بسیار زیادی دارد! 4 دلیل مهم برای استفاده از آن را در این بخش بررسی می‌کنیم:

  • طراحی ایده

ایده تجارت خود را طراحی کنید! همچنین امکان پیاده‌سازی جزئیات به شکلی ساده وجود دارد.

  • شناسایی ریسک‌ها

ریسک‌های مختلف را شناسایی کنید و آن را مورد آزمایش قرار دهید.

  • بررسی سناریوهای مختلف

سناریو‌های مختلفی برای بیزنس‌های مختلف وجود دارد! امکان بررسی سناریوهای مختلف وجود دارد تا بتوانید مخاطبان هدف و بازار خود را پیدا کنید.

  • طراحی استراتژی مناسب

در نهایت می‌توانید یک استراتژی مناسب برای آینده تجارت‌تان داشته باشید! این موضوع چشم‌انداز بسیار خوبی از آینده تجارت‌تان می‌دهد و ارزش بسیار زیادی دارد.

بنابراین استفاده از بوم مدل کسب‌وکار بسیار مهم و ضروری است! پیشنهاد می‌کنیم از آن استفاده کنید تا به رشد تجارت خود کمک کنید.

مقاله پیشنهادی: راهکار هایی برای شکست نخوردن در کسب و کار

مراحل طراحی بوم مدل کسب و کار

اکنون که با مفهوم ساده و اساسی آن آشنا شدید، زمان طراحی بوم کسب‌وکار رسیده است! در 9 مرحله می‌توانید این کار را انجام دهید:

مرحله اول) بخش بندی مشتریان (Customer Segments)

پیش از هر کاری باید ببینید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ شناخت نیاز، علایق و خواسته مشتریان کمک زیادی به رشد شما می‌کند.

مرحله دوم) ارزش پیشنهادی (Value Proposition)

در مرحله دوم باید ببینید که چه ارزشی به مشتریان خود ارائه می‌کنید! این ارزش می‌تواند حل یک مشکل یا نیاز مشتریان باشد.

نکات زیر در ارائه ارزش پیشنهادی کمک زیادی می‌کند:

  • در ارائه ارزش اغراق نکنید! ارزش موردنظر را واقعی، ساده و واضح نشان دهید.
  • منفعت مشتری را نشان دهید! مشتری با استفاده از خدمات شما چه سودی می‌برد؟
  • ارزش موردنظر قابل اندازه‌گیری باشد! باید ارزشی ارائه کنید که امکان اندازه‌گیری آن وجود داشته باشد؛ استفاده از نمونه‌ها کمک زیادی می‌کند.

با رعایت نکات بالا به راحتی می‌توانید ارزش‌های واقعی و مهم ارائه کنید.

مرحله سوم) کانال ها (Channels)

در مرحله سوم باید ببینید که کانال‌های موردنظر برای دست‌یابی به مشتریان کدام هستند! در واقع باید کانال‌هایی پیدا کنید که از طریق آن با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کرده و در نهایت ارزش پیشنهادی خود را ارائه کنید.

مرحله چهارم) ارتباط با مشتری (Customer Relationships)

مرحله چهارم زمان ارتباط با مشتریان است! باید ببینید که چطور می‌توانید مشتریان را جذب کنید؛ سپس ببینید که با چه نوع رابطه‌ای می‌توان آن‌ها را حفظ و به رشد آن‌ها کمک کرد.

مرحله پنجم) جریان‌های درآمدی (Revenue Streams)

در مرحله پنجم باید جریان‌های درآمدی را مشخص کنید! در واقع باید ببینید که چطور امکان کسب‌ درآمد از طریق مشتریان وجود دارد. استراتژی قیمت‌گذاری نقش بسیار مهمی در این مرحله خواهد داشت.

مرحله ششم) منابع کلیدی (Key Resources)

در مرحله ششم باید ببینید که منابع مهم و کلیدی برای ایجاد و ارائه ارزش کدام هستند! منابع شما فیزیکی، فکری، انسانی و مالی هستند.

مرحله هفتم) فعالیت‌های کلیدی (Key Activities)

در مرحله هفتم باید باید فعالیت‌های مهم و کلیدی برای ارائه ارزش پیشنهادی خود را مشخص کنید! این فعالیت‌ها شامل بازاریابی، فروش و توزیع هستند.

مرحله هشتم) شرکای کلیدی (Key Partners)

در مرحله هشتم باید شرکا و تامین‌کنندگان مهم و کلیدی خود را مشخص کنید! هزینه و مزایای کار کردن با آن‌ها باید کاملاً مشخص و واضح باشد.

مرحله نهم) ساختار هزینه‌ها (Cost Structures)

در مرحله آخر، زمان بررسی هزینه‌های ایجاد و ارائه ارزش پیشنهادی است! باید ارتباط آن با جریان درآمدی خود را پیدا کنید.

معرفی بهترین کتاب‌های بوم مدل کسب‌وکار

اگر به دنبال کسب‌ اطلاعات بیشتر در زمینه بوم مدل کسب‌وکار هستید، کتاب‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد. در این بخش به معرفی 2 کتاب ارزشمند در این زمینه می‌پردازیم که خواندن آن‌ها، اطلاعات شما را در این زمینه افزایش می‌دهد.

یک) کتاب خلق مدل کسب‌وکار

کتاب خلق مدل کسب و کار

کتاب خلق مدل کسب‌وکار، یک کتاب ارزشمند در این زمینه است و توسط الکساندر استروالدر تالیف شده است! این کتاب به کارآفرینان و تحلیل‌گران پیشنهاد می‌شود. چرا که بخش‌های مختلف مدل کسب‌وکار را بسیار ساده و کاربردی توضیح داده و ابزارهای لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دو) کتاب مدل کسب‌وکار شما

کتاب مدل کسب و کار شما

یک پیشنهاد ارزشمند! اگر برای انتخاب شغل خود دغدغه‌های مختلفی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره انتخاب شغل استفاده کنید. ما به شما کمک می‌کنیم که بهترین انتخاب را داشته باشید و زندگی کاری خود را بهبود ببخشید.

چند مثال از بوم مدل کسب‌وکارهای معروف

برای درک بهتر مفهوم بوم کسب‌و‌کار، چند مثال از برندهای معروف را در این بخش قرار داده‌ایم. با بررسی آن‌ها، می‌توانید درک بهتری نسبت به این موضوع داشته باشید.

  • نتفلیکس

مدل کسب‌وکار نتفلیکس از نوع مدل اشتراکی است! کاربران با خرید اشتراک می‌توانند از فیلم‌ و سریال‌های آن استفاده کنند.

  • گوگل

مدل کسب‌وکار گوگل از نوع مدل تبلیغاتی است! گوگل از طریق فروش تبلیغات در صفحات جستجو درآمد کسب می‌کند.

  • اوبر

مدل کسب‌وکار اوبر از نوع مدل مبادله است! این شرکت با استفاده از اپلیکیشن افراد را از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر می‌رساند و درآمد کسب می‌کند.

نمونه بوم مدل کسب‌وکار تکمیل شده

اکنون زمان آن رسیده است که با هم یک نمونه بوم کسب‌وکار تکمیل شده را بررسی کنیم! شما در کمتر از 10 دقیقه به راحتی می‌توانید آن را تکمیل کنید. کافی است آن را از طریق این بخش دانلود کرده و سپس برای تکمیل آن زمان بگذارید.

بوم مدل کسب‌وکار، ابزاری ارزشمند برای تجارت‌تان است!

نمونه بوم مدل کسب و کار

سخن آخر

بوم مدل کسب‌وکار یکی از ابزارهای بسیار مهم، کاربردی و البته ضروری است! چرا که می‌تواند آینده کسب‌وکارتان را دگرگون کند و روز به روز شاهد رشد آن باشید. در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم تا بیشتر با آن آشنا شوید. اگر سوالی در مورد این مقاله دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

همچنین اگر در این زمینه نیاز به مشاوره دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید تا از خدمات مشاوره کسب و کار ساپتک استفاده کنید.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*

23 دیدگاه در “راهنمای جامع بوم مدل کسب و کار و 9 مرحله طراحی آن

  1. علی حسینی گفت:

    سلام من برای پروژه دانشگاهی میخوام بوم مدل کسب و کار بنویسم آیا کتابایی که معرفی کردید کافیه؟؟

    1. مشاور ساپتک ایرانیان گفت:

      سلام دوست عزیز. قطعا کافی است مخصوصا کتاب خلق مدل کسب و کار الکساندر استروالدر.

  2. احسان گفت:

    سلام. مدل کسب و کار به چه معنی است؟

    1. حانیه پایداری گفت:

      سلام.مدل کسب و کار برنامه ای است که به شرکت ها کمک می کند تا ارزشی برای مشتریان خود ایجاد کنند و شامل عناصری است که برای تعیین استراتژی و رشد درمیان رقبا ضروری می باشد

  3. روشنک فاطمی گفت:

    سلام. من به عنوان یه خانم به مباحث مدل کسب و کار خیلی علاقمندم. لطف کنید مثال‌هایی از بوم مدل کسب و کارهای معروف بزنید. تا بتونید از شیوه آنها اقتباس کنیم . ممنونم

    1. حانیه پایداری گفت:

      سلام.نتفلیکس =این شرکت از مدل کسب و کار اشتراکی استفاده می‌کند. یعنی کاربران در قبال خرید اشتراک میتوانند از فیلم ها دیدن کنند.
      گوگل از بوم مدل کسب و کار تبلیغاتی برای توسعه کسب و کار خود استفاده می‌کند.از فروش فضای تبلیغاتی بر روی صفحات جستجو.
      اوبراین شرکت براساس بوم مدل کسب و کار مبادله پیش می‌رود که افراد برای حمل و نقل و سفر از نقطه ای به نقطه ی دیگر از اپلیکیشن این شرکت استفاده می‌کنند.

  4. پارسا طاهری گفت:

    سلام . من به این حوزه خیلی علاقمندم. ممنون میشم کتابی در حوزه بوم مدل کسب و کار معرفی کنید تا بتونم اطلاعات خودم رو در این بخش بیشتر از قبل کنم. باتشکر

    1. حانیه پایداری گفت:

      سلام.شما با مطالعه این کتاب ها شما به طور حرفه ای طراحی بوم کسب و کار را خواهید آموخت.
      1.کتاب خلق مدل کسب و کار استروالدر استروالدر در این کتاب ابزاری به نام بوم مدل کسب و کار را معرفی کرده است و به کارآفرینان ، تحلیل‌گران کسب و کار پیشنهاد می‌کند به کمک این ابزار، بخش‌های مختلف مدل کسب و کار را به شیوه‌ای ساده‌ و کاربردی، رسم کرده و بررسی کنند.

      2.کتاب مدل کسب‌ و کار شما کتاب «مدل کسب و کار شما» مناسب برای افرادی است که می‌خواهند در زندگی کاری خود تغییری مهم ایجاد کرده و هدفش حل مشکل نارضایتی شغلی است.

  5. علیرضا قنبری گفت:

    سلام. طراحی کسب در مدل بوم چه مراحلی دارد؟

    1. حانیه پایداری گفت:

      سلام. دارای 9 مرحله است که شامل مراحل زیر میباشد. 1. بخش بندی مشتریان 2. ارزش پیشنهادی 3. کانال ها 4.ارتباط با مشتری 5.جریان های درآمدی 6.منابع کلیدی در بوم مدل کسب و کار
      7.منابع کلیدی در بوم کسب و کار 8.شرکای کلیدی 9.ساختاربندی هزینه ها

  6. محمد بیگی گفت:

    سلام. من تا قبل از شرکت در جلسات شما رویه اشتباهی رو در این قسمت پیش گرفته بودم. اما با کمک شما و همکارانتان تونستم یک مدل کسب و کار درست رو پیشی بگیرم. باتشکر از کمک های بی وقفه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*