جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مناسب ترین شغل پاره وقت دانشجویی

مناسب ترین شغل پاره وقت دانشجویی

فهرست مطالب

برخی از دانشجویان به دلایلی مثل مشکلات مالی، علاقه به بازار کار و یا کسب تجربه، در دوران دانشگاه در کنار تحصیل خود سعی دارند در یک حوزه شغلی مشغول به کار شوند. بطور کلی بهتر است که دانشجویان به دنبال شغل‌هایی باشند که پاره وقت هستند تا به تحصیلشان لطمه‌ای وارد نکند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مشاوره انتخاب شغل دانشجویان بپردازیم.

شغل دانشجویی چیست؟

شغل دانشجویی چیست؟

ابتدا با مفهوم شغل دانشجویی آشنا شویم.

شغل دانشجویی شامل فرصت‌های شغلی موقت و پاره وقت برای دانشجویان در داخل دانشگاه و یا خارج از آن است. این شغل‌ها ممکن است شامل کار در کتابخانه، مؤسسات آموزشی، آزمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، شرکت‌ها، و بسیاری موارد دیگر باشند. شغل دانشجویی برای دانشجویان به عنوان یک فرصت خوب برای کسب تجربه کاری، بهبود مهارت‌های ارتباطی و کسب درآمد می‌تواند به حساب آید.

هدف از مشاوره انتخاب شغل دانشجویان چیست؟

هدف این مشاوره این است که به شما کمک کند تا بتوانید از مهارت‌ها و استعدادهای خود آگاهی بیشتری در انتخاب شغل خود داشته باشید. به همین منظور، برای شناخت پتانسیل‌های خود، به مشاوره انتخاب شغل دانشجویان نیاز دارید. این مشاوره به شما کمک می‌کند تا اگر شما در مورد آینده شغلی خود ابهام دارید و یا راه رسیدن به هدف موردنظر خود را نمی‌دانید، راهنمایی کند. بسیاری از دانشجویان فکر می‌کنند که مشاوره انتخاب شغل دانشجویان یک فرآیند تک مرحله‌ای است و مشاور شغلی، شغل مناسب آن‌ها را پیشنهاد می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که چه شغلی برای آن‌ها مناسب‌تر است.

هدف از مشاوره انتخاب شغل دانشجویان چیست؟

اما مشاوره انتخاب شغل دانشجویان چیزی بیش از این است و با استفاده از روش‌های مختلف، به فرد کمک می‌کند تا شرایط و شغل مناسب خود را پیدا کند. شناخت نقاط قوت و ضعف خود به شما کمک می‌کند تا کاری که در آن مهارت و علاقه دارید را پیدا کنید، اما یافتن این ویژگی‌ها ممکن است دشوار باشد و برای آشنایی با مهارت‌ها و نقاط قوت خود، باید زمان لازم را برای یافتن مشاوره انتخاب شغل دانشجویان صرف کنید. کارگاه‌های حرفه‌ای، برنامه‌های مشاوره شغلی و شبکه آموزشی، بسیار مفید هستند. در نتیجه، به دنبال موقعیت کاری رضایت بخش و مناسب خود باشید.

  چرا ساپتک ایرانیان؟

 

گروه ساپتک با بیش از  8 سال سابقه فعالیت در زمینه‌ی مشاوره و طراحی وب‌سایت شما را به سمت شغل مورد نظر هدایت می‌کند. خدمات رایگان ما تا رسیدن به نتیجه‌ی دلخواهتان شامل موارد زیر است: 

  • تست شخصیت شناسی رایگان همراه تحلیل اولیه به طور رایگان
  •  آموزش رایگان اولیه طراحی سایت و مدیریت سایت (فیلم آموزشی) برای ایجاد شغل آنلاین یا فعالیت در حوزه‌ی مشاغل آنلاین
  • مشاوره و هدایت گام به گام متقاضی شغل تا رسیدن به هدف مورد نظر

اگر میخواهید گام اول در مسیر انتخاب شغل را محکم‌تر بردارید، فرم مشاوره شغلی زیر را تکمیل کنید.

مشاوره مسیر شغلی دانشجویان چیست؟

همانطور که می‌دانید، فرآیند مشاوره شغلی و حتی دیگر مشاوره‌ها، چند مرحله‌ای هستند و نمی‌توان با یک یا دو روز بررسی به نتیجه دلخواه رسید. مشاوره مسیر شغلی دانشجویان نیز شامل این مورد است و بطور کلی مراحل زیر باید طی شود:

بررسی علایق، استعدادها و نقاط قوت شما

اولین نکته‌ای که حائز اهمیت است، سلیقه و علاقه شما به شغل آینده‌تان است که بسیاری از دانشجویان به آن توجه نمی‌کنند و صرفا به دلیل وجود بازار کار و منبع مالی قوی وارد شغل مد نظر می‌شوند. در صورتی که این تفکر کاملا اشتباه است و شما در بلند مدت نمی‌توانید در آن شغل دوام بیاورید.

آیا تست‌های شخصیت شناسی و شغلی موثر است؟

یکی از مهم‌ترین مراحل مشاوره شغلی دانشجویان، تست های شخصیت شناسی است. با نتایج به دست آمده از این تست‌ها نوع شخصیت شما، نقاط قوت و اولویت‌های شما مشخص خواهد شد. از بهترین تست‌ها می‌توان به تست MBTI و تست هالند اشاره کرد.

بررسی انتظارات و خواسته‌های دیگران از شما

بعد از اینکه استعداد و علاقه شما به شغل مدنظر پیدا شد، باید این موضوع بررسی شود که انتظارات خودتان از شغل و حتی انتظارات دیگران ( خانواده – همسر – و…) از لحاظ تأمین نیازهای زندگی چیست؟ مثلا ممکن است شغلی که انتخاب کرده‌اید نتواند پاسخگوی نیازهای مالی شما باشد. این موارد حتما توسط یک مشاور باتجربه بررسی خواهد شد.

مشاوره دانشجویان

برگزاری جلسات منظم و برنامه‌ریزی اصولی

در این مرحله نیاز است تا چند جلسه متعدد و منظم همراه با یک برنامه مشخص شده برگزار شود تا اهداف تعیین شده بررسی شود، مشاور درباره شغل آینده شما صحبت کند و مسیر مشاوره شغلی را طی کند.

شناخت موانع و کشف راه حل برای آن‌ها

در مرحله آخر، مشاور تمام موانع و مشکلاتی که در مسیر انتخاب شغل و موفقیت در آن وجود دارد را بررسی و برای این موانع راهکارهایی ارائه می‌دهد. باید به یاد داشته باشید که قطعا در هر مسیری مشکلاتی سر راه هست که باید با آن‌ها کنار آمده و بر آن‌ها غلبه کرد.

با مشاوره شغلی رایگان ساپتک شروع کن!

معرفی 11 شغل برتر دانشجویی

مقاله نویسی

شما در حین تحصیل مهارت مقاله نویسی را خواهید آموخت و حتی در مقاطع پایین می توانید پروژه های مختلف بگیرید

کارآموزی

بسیاری از دانشجویان می توانند در زمینه تحصیلی یا در زمینه مورد علاقه خود به کارآموزی بپردازند.

درست است که شاید درآمد کمی داشته باشد اما شما در زمینه دلخواه خود مهارت کسب خواهید کرد و درآینده برایتان مفید خواهد بود.

طراح گرافیک

اگر شما با فتوشاپ و برنامه های مشابه آشنایی دارید از سایت هایی مثل پونیشا برای گرفتن پروژه استفاده کنید.

مدیر یا ادمین شبکه های اجتماعی

یکی از مشاغل به روز برای دانشجویان مدیریت ادمین شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام است که می توانید به صورت پاره وقت نیز فعالیت کنید و به عنوان کار پاره وقت دانشجویی اینترنتی محسوب می شود.

راهنمای گردشگری

راهنمای تور یا گردشگری به گردشگران جاذبه های گردشگری محلی و فرهنگ محلی را معرفی می کند و به عنوان کار دانشجویی بسیار مناسب است و می توانید با گذراندن دوره های مربوطه در این شغل دانشجویی فعالیت کنید.

صندوقدار

متصدی فروشگاه های زنجیره ای نیز از دیگر مشاغل پرطرفدار دانشجویان محسوب می شود که با مدیریت زمان هم می توانید به فعالیت های درسی خود برسید و هم درآمدزایی کنید.

عکاسی

اگر به عکاسی علاقه مند هستید می توانید از دوره های آنلاین به یادگیری پرداخته و به صورت کاملا مستقل فعالیت کنید.

مدرسی

تدریس دروسی که مهارت لازم را دارید می تواند برایتان درآمدزا باشد و شغل موردعلاقه دانشجویان است.

پیک

اگر به رفت و آمد علاقه دارید می توانید از سرویس های پیک استفاده کنید

فروشندگی

فروشندگی مثل فروشندگی عطر و لباس نیز از دیگر مشاغل دانشجویان می باشد.

شما علاوه بر یادگیری مهارت فروشندگی می توانید از پس بعضی از هزینه های زندگی برآیید.

رانندگی

رانندگی اسنپ نیز یکی از مشاغل موردعلاقه دانشجویان است. در مواقعی که فرصت کافی داشته باشید می توانید کسب درآمد کنید.

ایده کسب و کار و شغل مناسب دانشجویان

دانشجویان می توانند علاوه بر تحصیل شغل دلخواه خود را داشته باشند و کسب درآمد کنند و البته باید مشاغلی را انتخاب کنند که با زمانبندی درسی شان سازگاری داشته باشد. در اینجا چند شغل متفاوت کسب و کار را بررسی می کنیم.

دستیار مجازی

اگر کار با کامپیوترتان خوب است و به آن علاقه مند هستید می توانید به صورت دورکاری در این شغل جدید و اینترنتی فعالیت کنند. فقط دقت داشته باشید که اینترنت مناسبی برای این کار داشته باشید و بتوانید ارتباط خوبی در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید.

نماینده مرکز تماس

در این شغل دانشجویی هم شما نیاز به مهارت های ارتباطی بالا دارید و باید بتوانید به طور مرتب تماس بگیرید.این ایده کار، مناسب دانشجویان که می خواهند به صورت پاره وقت فعالیت کنند می باشد.

پرستار بچه

اگر شما به کودکان علاقه دارید و جیغ و داد کودکان شما را آزار نمی دهد و صبور هستید این شغل مناسب شما دانشجویان هست که در ساعاتی که در دانشگاه نیستید به مراقبت کودکان بپردازید.

مهارت های پولساز برای دانشجویان کدامند؟

  • تولید محتوا

یادگیری اصول محتوانویسی مخصوصا برای کسانی که به نویسندگی علاقه مند هستند بسیار جذاب خواهد بود.

شما با یادگیری تولید محتوای سئو شده می توانید به درآمد برسید.

  • برنامه نویسی

برنامه نویسی یکی از پولسازترین مشاغل حال حاضر است و شما می توانید با جستجو در وب به طور خودآموز به یادگیری برنامه نویسی بپردازید

این مهارت آینده شغلی بسیار مناسبی دارد.

  • سخنرانی عمومی

مهارت سخنرانی یکی از تاثیرگذارترین مهارت های قرن حاضر محسوب می شود.

همیشه در کنفرانس ها و کارگاه های دانشجویی برای سخنرانی داوطلب شوید تا در این مهارت به تسلط برسید.

  • ویراستاری

ویراستاری مقالات نیز یکی از پر متقاضی ترین مهارت ها محسوب می شود و شما با یادگیری این مهارت می توانید پروژه های دانشجویی بگیرید و مستقلا کسب درآمد کنید.

  • تولید محصولات دستی

شما با تولید محصولات و ترکیب آن  با مهارت هنری حتی می توانید محصولات را به دوستان دانشجوی خود بفروشید و از این مهارت مشغول به درآمدزایی شوید.

  • ترجمه متون

ترجمه متون به خصوص انگلیسی نیز یکی از مهارت های پولساز برای دانشجویان است که می توان به صورت مستقل نیز درآمدزایی کرد.

  • تدریس خصوصی

دانشجویان می توانند با تدریس درسهای مقاطع قبلی چه به صورت خصوصی چه عمومی در درس هایی که مهارت دارند شروع به درآمدزایی کنند.

  • ایجاد فروشگاه آنلاین

شما با یادگیری مهارت طراحی سایت می توانید برای خود فروشگاه آنلاین ایجاد کنید و یا پروژه های طراحی سایت بگیرید و به درآمد برسید.

مشاغل پاره وقت چیست؟

مشاغل پاره وقت یکی از روش‌های کسب درآمد محبوب برای افراد بسیاری می‌باشد. این شغل‌ها به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا با کمترین تجربه و مهارت‌های لازم شغلی پاره وقت داشته باشند. مزیت این شغل‌ها، انعطاف‌پذیری و توانایی کار در ساعات خود است. برخی از شغل‌های پاره وقت شامل نگه‌داری کودک، خدمات گردشگری، توزیع پست، خدمات رستورانی و… هستند.

انواع مشاغل پاره وقت کدامند؟

شغل‌های پاره وقت برای افرادی که نمی‌توانند در شرایط تمام وقت مشغول به کار شوند، مناسب هستند. این شغل‌ها انعطاف پذیر هستند و همچنین فرصتی مناسب برای دانشجویان هست تا در کنار تحصیل خود تجربه تجربه‌ای در کار مورد علاقه خود کسب کنند.
در ادامه با 7 شغل پولساز و پاره وقت مخصوص دانشجویان آشنا می‌شوید.

انواع مشاغل پاره وقت

بهترین شغل های پاره وقت برای دانشجویان چیست؟

  • فروشندگی
    شغل فروشندگی شامل فروش محصولات و خدمات به مشتریان با هدف کسب درآمد است.
  • تدریس
    اگر به تدریس علاقه دارید، می‌توانید در درسی که در آن مسلط هستید، به صورت خصوصی آن درس را برای دانش‌آموزان یا دانشجویان تدریس کنید.
  • بازاریابی و فروش
    بازاریابی و فروش نیز برای کسانی که ارتباط عمومی بالایی دارند پیشنهاد می‌شود. زیرا زمان کاری خاصی ندارد و هر زمان از شبانه روز می‌توان وظایف خود را انجام داد.
7 شغل پاره وقت و پولساز برای دانشجویان
  • مشاغل آزاد
    اگر شما مهارت خاصی مثل تعمیرات موبایل و لپتاپ یا تعمیر لوازم خانگی دارید، می‌توانید در این مشاغل، مشغول به کار شوید و به کسب درآمذ برسید.
  • تایپ
    یکی از مشاغل پرطرفدار تایپ کردن می‌باشد که در هر زمان و مکان و بدون نیاز به مهارت خاص از این شغل کسب درآمد کنید.
  • کار در دانشگاه
    یکی از کارهایی که معمولا دانشجویان اطلاعی از آن ندارند کار در محیط دانشگاه است که معمولا بعد از 1 الی 3 ماه کارآموزی می‌توانید مشغول به کار می‌شوید.
  • نجات غریق
    اگر از آب ترسی ندارید و شنا جزو ورزش‌های مورد علاقه شما است شاید این شغل مورد علاقه شما باشد.
مقاله پیشنهادی: مشاوره انتخاب شغل بانوان

چطور شغل مناسب رشته تحصیلی خود را پیدا کنیم؟

شما باید برای پیدا کردن شغل مناسب برای رشته دانشگاهی خود، به دنبال برنامه‌های آموزشی و برنامه‌های بازار کار برای رشته خود بگردید. شما می‌توانید از سایت‌های مختلف مانند کار آفرین، لینکدین، کار فایندر، نیوترین، جاب اینجا و کار دیگر برای پیدا کردن فرصت‌های کاری استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مختلف رشته تحصیلی خود را جستجو کنید.

اگر به دنبال یک مشاور متخصص در زمینه انتخاب شغل مناسب خود هستید، پیشنهاد ما به شما این است که از مشاوره انتخاب شغلی مجموعه ساپتک بهره‌مند شوید. کافی است روی دریافت مشاوره کلیک کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایید تا همکاران ما با شما تماس حاصل نمایند.

اصل یک به یک در مشاوره انتخاب شغل دانشجویان چیست؟

اصل یک به یک به معنی نظرخواهی از دو فرد متفاوت است، برای مثال مشاور شغلی شما ویژگی‌های شخصیتی و نقاط قوت شما را با شخص متخصص دیگری در میان گذاشته و با این کار، مشاور قطعا تمام نظرات ممکن را در نظر گرفته و بهترین گزینه‌ها و استراتژی‌های مناسب برای شما را پیدا می‌کند. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که مشاوره‌ی یک به یک به طور چشمگیری باعث بهبود یادگیری و موفقیت شغلی می‌شود و یک شکل قدرتمند از مشاوره شغلی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است.

اصل یک به یک در مشاوره انتخاب شغل دانشجویان

نتیجه گیری

پس از ارائه نتایج توسط مشاور شغلی، مناسب است که نظرات و توصیه‌های خود را با دوستان، خانواده و افراد دیگر مطرح کنید. با توجه به نتایج جمع‌آوری شده، مشاور شما توصیه‌های خاصی را به شما ارائه می‌دهد. با استفاده از این نتایج، مراحل بعدی را با نزدیکان خود مورد بحث و بررسی قرار دهید. شخصیت و روحیه شما در این مرحله بسیار مهم است، زیرا افرادی که با شما آشنایی دارند، می‌توانند توصیه‌های قابل توجهی داشته باشند. با استفاده از این توصیه‌ها، می‌توانید برای آینده شغلی خود برنامه‌ریزی کنید.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*

20 دیدگاه در “مناسب ترین شغل پاره وقت دانشجویی

  1. حسین دشتی گفت:

    سلام. بهترین شغل واسه دانشجو چیه به نظرتون ؟ چه شغلی بیشتر در آینده میتونه به دردش بخوره ؟

    1. حانیه پایداری گفت:

      سلام. اگر فرد به رشته خود علاقه دارد قطعا شغلی در زمینه ای رشته خود را باید انتخاب کند. در غیر اینصورت اول باید از یک مشاور برای انتخاب شغل کمک گیرد تا بتواند مهارت مختص آن رشته را بیاموزد

  2. آرشام ارج زاده گفت:

    سلام. من بین دوتا شغل پاره وقت موندم یکیش مربوط رشته ایه که تو دانشگاه میخونم یکی دیگش هم اصلا مربوط نیست اما این دومی هم شرایط بهتری داره هم حقوق بهتری. موندم کدومش مناسبتره برای من . سمت رشتم برم بهتره یا اونی که حقوق و شرایط بهتری داره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. حانیه پایداری گفت:

      سلام. اگر رشته خود را دوست دارید و با علاقه انتخاب کردید . بهتر است وارد شغلی شوید که جز زیر مجموعه و یا خود رشتتون باشه تا هم اطلاعات کسب کرده باشید هم مهارت هم دیگر از این شاخه به اون شاخه نپرید. اما اگر رشته خود را دوست ندارید و نمیخواهید در آینده ادامه بدهید. بهتر است قبل از همه چیر با یک مشاوره صحبت کنید تا باتوجه به شخصیت و استعاداد و علاقه شما بسنجد که چه شغلی بیشتر مناسب شماست . تا با اطمینان خاطر وارد یادگیری و ادامه ددن آن حرفه شوید.

  3. طناز گفت:

    سلام. چه مهارتی رو یاد بگیرم میتونم در دوره دانشجویی از اون مهارت کسب درآمد کنم؟

    1. حانیه پایداری گفت:

      سلام. برای مثال تولید محتوا – برنامه نویسی- سخنرانی- ویراستاری- ترجمه- تدریس و..
      یاد گرفتن چنین مهارت هایی میتواند کمک کننده باشد.

  4. هانیه کلهر گفت:

    سلام. مشاوره در انتخابات شغل دانشجویی چه کمکی میتونه به من بکنه و دقیقا چیکار میکنه ؟

    1. حانیه پایداری گفت:

      سلام.به شما کمک کند تا بتوانید از مهارت‌ها و استعدادهای خود آگاهی بیشتری در انتخاب شغل خود داشته باشید. به همین منظور، برای شناخت پتانسیل‌های خود، به مشاوره انتخاب شغل دانشجویان نیاز دارید. این مشاوره به شما کمک می‌کند تا اگر شما در مورد آینده شغلی خود ابهام دارید و یا راه رسیدن به هدف موردنظر خود را نمی‌دانید، راهنمایی کند. بسیاری از دانشجویان فکر می‌کنند که مشاوره انتخاب شغل دانشجویان یک فرآیند تک مرحله‌ای است و مشاور شغلی، شغل مناسب آن‌ها را پیشنهاد می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که چه شغلی برای آن‌ها مناسب‌تر است.

  5. آرمان حسینی گفت:

    سلام. منظور از اصل یک به یک در انتخاب شغل دانشجویی چیست ؟

    1. حانیه پایداری گفت:

      سلام.به معنی نظرخواهی از دو فرد متفاوت است، برای مثال مشاور شغلی شما ویژگی‌های شخصیتی و نقاط قوت شما را با شخص متخصص دیگری در میان گذاشته و با این کار، مشاور قطعا تمام نظرات ممکن را در نظر گرفته و بهترین گزینه‌ها و استراتژی‌های مناسب برای شما را پیدا می‌کند. مطالعات دیگر نشان می‌دهد که مشاوره‌ی یک به یک به طور چشمگیری باعث بهبود یادگیری و موفقیت شغلی می‌شود و یک شکل قدرتمند از مشاوره شغلی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است.

  6. دلنواز گفت:

    سلام. من از اقوام شنیدم که مرکز مشاوره شما تونست کمکش کنه تا شغل دانشجویی مناسب خودش رو پیدا کنه. چه جوری میتونم وقت مشاوره رزرو کنم ؟

    1. حانیه پایداری گفت:

      سلام. خوشحالیم که تونستیم رضایت مراجعین خود را جلب کنیم. برای رزرو جلسه مشاوره میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید.
      شماره تماس(داخلی211) 02191301505

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم تماس مشاور شغلی

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط با شما*
این فیلد برای هدف اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت

نحوه ارتباط*